To translate this page into different languages, click here!
2 Korinthe 3: 1-18 Woord & Geest
- Aanbevelingsbrieven werden door de nieuwe gemeentes meegegeven aan degene die een verder weg gelegen gemeente bezocht. Een soort legitimatie.
- Vergelijking oud en nieuw verbond
Paulus contrasteert de bediening van Mozes (wet, geschreven op stenen tafelen) met de bediening van de Geest (geschreven in harten). - Glorie van het oude vs. nieuwe
De glans op Mozes’ gezicht was tijdelijk; de glorie van het nieuwe verbond is blijvend en groter. - Bedekking weggenomen
Israël leest de Schrift met een “bedekking” die hen verhindert Christus te zien. In Christus wordt die bedekking weggenomen. - Vrijheid door de Geest
“Waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.” - Transformatie
Gelovigen worden door de Geest steeds meer veranderd naar het beeld van Christus, van heerlijkheid tot heerlijkheid.
2 Korinthe 3:1-4
1. Beginnen wij onszelf weer aan te bevelen? Of hebben wij, zoals sommigen, aanbevelingsbrieven voor u nodig, of aanbevelingsbrieven van u?
2. U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen.
3. Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
4. Zo'n vertrouwen nu hebben wij door Christus op God.
Paulus heeft het hier over aanbevelingsbrieven. Een valse broeder (judaïst) of apostel zou gemakkelijk kunnen zeggen: "Paulus heeft me gestuurd, dus je moet me steunen." In zo'n brief kon men lezen dat het hier om een betrouwbare gelovige ging en dat ze die zonder problemen konden welkom heten. Voorbeelden van zulke brieven zijn te lezen in Romeinen 16:1-2, 1 Korinthe 16:3, 2 Korinthe 8:16-24.
Paulus ziet de gemeente van Korinthe als een aanbevelingsbrief voor God en mensen. Van hen gaat een getuigenis uit, zonder dat dit in een brief geformuleerd hoefde te worden. Een geestelijke brief door de bediening van Paulus en zijn medewerkers opgesteld, niet op papier, niet op stenen schrijftabletten, maar door Gods Geest op de harten. De gelovigen van die gemeente zijn een brief van Christus. Paulus bedoelt niet te zeggen: "Ik heb je gemaakt tot de gelovigen zoals jullie zijn", maar hij zegt: "God heeft mij gebruikt om van jullie de gelovigen te maken die jullie zijn." U bent onze brief die getuigt van Christus, geschreven in onze harten, openbaar geworden, gekend en gelezen door alle mensen. 2 Korinthe 3:2,3
Dan maakt Paulus de vergelijking van de aanbevelingsbrief en de wet op stenen tafelen.
-
Vergelijking oud en nieuw verbond
2 Korinthe 3:5-8
5. Niet omdat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken, als was het uit onszelf, maar onze bekwaamheid is uit God.
6. Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7. Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift, in heerlijkheid was, zodat de Israëlieten hun ogen niet op het gezicht van Mozes gericht konden houden vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden,
8. hoeveel te meer zal dan de bediening van de Geest in heerlijkheid zijn?
Netzomin als er iets mis was met de papieren aanbevelingsbrieven, was er iets mis met de wet op stenen tafelen. Maar nog beter is het als het een geestelijke uitwerking krijgt. Als het contact met anderen blijft bij de geschreven tekst van zo'n brief en er geen ontmoeting ontstaat van hart tot hart dan is er met die brief geen leven ontstaan. Op dezelfde manier zou dan ook de wet een koele opsomming van voorschriften zijn, zonder Gods liefdevolle en zorgzame hart voor Zijn volk daarin te herkennen. Dan blijven het alleen maar letters. Hoe gaan we met die letters om?
Van het verstand naar het hart........ maar niet iedereen gaat die weg. Het hart wordt door zoveel andere zaken in beslag genomen.
2 Korinthe 3:9-12
9. Want als de bediening van de verdoemenis al heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.
10. Immers, zelfs dat wat verheerlijkt was, is in dit opzicht niet heerlijk geweest, vergeleken met de allesovertreffende heerlijkheid.
11. Want als wat tenietgedaan wordt in heerlijkheid was, veel meer is wat blijft in heerlijkheid.
12. Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk,
Want als de bediening van de verdoemenis al heerlijkheid geweest is...... Het eerste verbond toonde Gods heerlijkheid verbonden aan de wet (Tora) en het te sluiten verbond. In die tijd was de berg Sinaï omgeven door rook; er waren aardbevingen, donder, bliksem, een trompetgeschal uit de hemel en de stem van God Zelf sprak en Hij daalde neer op de Sinaï (Exodus 19:16-20:1). Bovenal was de heerlijkheid van het oude verbond zichtbaar in het gezicht van Mozes. Waarom kwam er een bediening van de verdoemenis? Verdoemenis is een ander woord voor vervloeking, of eeuwige dood (hel). De straf van een Rechtvaardige God is, dat degene die zich niet houdt aan de voorwaarden van het verbond, genoemd in de Tora, "verdoemd" is. Een ouderwetse uitdrukking die heel duidelijk Gods strengheid en rechtvaardigheid uitbeeldt. Maar het is nu juist dit verschrikkelijke oordeel waarvoor God Yeshua heeft gezonden, die voor die vloek in onze plaats aan het kruis is gestorven. Dat is nu de bediening van de gerechtigheid! Maar dat begrepen de mensen in die tijd nog niet. Daarom moesten ze dieren offeren, zodat ze zouden weten dat er iemand moest zijn die de vloek op zich zou nemen. Daarom, wie zijn leven aan Yeshua overgeeft, is vrijgesproken van de vloek, die we door onze zonden over ons heen hebben gehaald. Maar, voor wie Yeshua als Verlosser afwijst, blijft die vloek boven zijn hoofd hangen.
veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid........ je begrijpt dat de bediening van de gerechtigheid geestelijk gezien van veel groter heerlijkheid is. Als we onze schuld en zonden bij Yeshua kunnen neerleggen, zal dat opluchting en blijdschap geven. Maar ook een groot ontzag voor Hem die dat voor ons over had. Laten we Hem eren en dankzeggen!
veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid......... en dat is nog niet alles. Er komt nog meer........ wat Paulus in vers 10 de allesovertreffende heerlijkheid noemt. Daarover horen we aan het eind van dit hoofdstuk nog meer.
Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk........ Paulus overziet het heilsplan van God in een verder gevorderd stadium dan Mozes. Echter de farizeeën van die tijd, waartoe Paulus voorheen behoorde, zagen er totaal niets van. Maar Paulus heeft hoop voor de toekomst, hij heeft Yeshua leren kennen en liefhebben. Hij gaat, met zijn mede-apostelen met vrijmoedigheid te werk, al kost het hem slagen, gevangenisstraf of zelfs zijn leven. Al moest hij zijn luxe levensstijl daarvoor prijsgeven. Het was allemaal vuilnis voor hem vergeleken met wat Christus tot stand had gebracht (Filippenzen 3:8).
De chiastische structuur die in dit schriftgedeelte verwerkt is, legt ook de focus op de grote heerlijkheid die het voortschrijdende heilsplan van God met zich mee brengt.
De Tora leert ons dat we zondaars zijn en dat overtreding van de Tora de dood tengevolge heeft. Dat is de vloek van de Tora. Niet de Tora is weggedaan, maar de vloek van de Tora, omdat de mens de Tora niet kon houden. Het probleem lag niet bij de Tora, maar bij de zondige mens, die de voorschriften zag als lastige regels, maar die niet de beloften, de liefdevolle bescherming zagen die God in hen wilde uitwerken. De vloek voor het niet houden van de Tora heeft Yeshua gedragen en Hij heeft Zijn Heilige Geest gegeven. De bediening van de Geest leert ons dat er LEVEN is voor de zondaar.
En kijk eens hoe we nu aan de rechtvaardige eis van God kunnen voldoen?
Romeinen 8:2-4
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden IN ONS, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
Zo kunnen we een brief van Christus zijn!
-
Glorie van het oude vs. nieuwe
Paulus predikt nergens dat “de bediening van het Woord” nu is vervangen door “de bediening van de Geest”. Hij benadrukt juist het belang van het Woord evenals Yeshua dat doet!
Woord en Geest gaan altijd samen. Bij een gezonde omgang met Gods Woord en bij grondig Bijbelonderzoek wordt de kans op misleiding meteen een stuk kleiner. Daarbij moeten we de Geest echter niet uitdoven (I Thess. 5:19-21)!
2 Kor. 3:6. Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Niet van de letter maar van de Geest: wanneer Paulus de letter en de Geest tegenover elkaar stelt, geeft hij niet de voorkeur aan 'ervaring' boven 'het woord', ook verkiest hij geen allegorische interpretatie boven een letterlijk begrip van de Bijbel. In plaats daarvan toont Paulus de grote meerwaarde van het nieuwe verbond boven het oude verbond. Die meerwaarde wordt bepaald door het bloed van Yeshua. Dat maakt dat we het geestelijk gaan verstaan.
Exodus 34:33-35
33. Nadat Mozes geëindigd had met hen te spreken, legde hij een doek over zijn gezicht.
34. Maar telkens wanneer Mozes voor het aangezicht van de HEERE kwam om met Hem te spreken, deed hij de doek af, totdat hij weer naar buiten ging. En wanneer hij naar buiten gegaan was, sprak hij tot de Israëlieten wat hem geboden was.
35. En als de Israëlieten aan het gezicht van Mozes zagen dat de huid van het gezicht van Mozes glansde, dan deed Mozes de doek weer over zijn gezicht, totdat hij naar binnen ging om met Hem te spreken.
Het geven van de Tora ging al met zoveel heerlijkheid gepaard dat het gezicht van Mozes straalde met de allesovertreffende heerlijkheid. De Israëlieten konden er niet naar kijken. Het was teveel voor hen. Mozes moest zijn gezicht bedekken om bij hen te kunnen zijn. Toch wordt die heerlijkheid van het oude verbond de "bediening van de dood" genoemd. De wet doet de zonde kennen. Rom. 3:20c En zonde doen betekent de dood. De dood is het logisch gevolg van de zonde. Dat is dus een wetmatigheid! Niet te verwarren met het begrip "wet". Die wetmatigheid nu heeft Yeshua aan het kruis te niet gedaan, door de schuld van de zonde op Zich te nemen. Als wij dus zondeschuld hebben brengen wij die geestelijk naar het kruis, want daar heeft de straf die we zouden krijgen al zijn vergelding gekregen. Dat is de vrijplaats!
Maar overgave aan Yeshua die dit voor ons bewerkt heeft, houdt ook in dat we deel krijgen aan die tegenovergestelde wetmatigheid:
"de wetmatigheid van de Geest die tot LEVEN leidt".
En waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
Dan zal zich dit grote wonder in ons voltrekken:
Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven. Galaten 2:20
Met de bedekking in de Bijbel wordt bedoeld dat mensen geestelijk blind zijn voor het verlossende werk van Yeshua. Men wil zijn verlossing zelf bewerken door goede daden, waarbij de Joden de wetten op hun manier naleven en deze zwaarder maken om er door de mens gemaakte geboden aan toe te voegen.
Markus 7:7-9
7. Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn.
8. Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.
9. En Hij zei tegen hen: U stelt Gods gebod op een mooie manier terzijde om u aan uw overlevering te houden!
Markus 7:13. en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u.
Ook worden er veel bronnen naast Gods Woord gelezen, zoals de Talmud, de Misjna enz. Dit behoort tot wat vroeger de mondelinge leer was. Wat men volgens de traditie leert weegt zwaarder dan wat Gods Woord zegt. Deze dingen maken hen blind voor wie Yeshua is. Yeshua zegt:
Johannes 5:43 Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen.
Hier spreekt Yeshua over de antichrist die komt en die door de Joden als messias zal worden gezien. We weten dus dat Israël een belangrijke rol zal spelen in de komst van het antichristelijk rijk.
God riep Israël al eens op door de profeet Jeremia:
Luister naar Mijn stem. Dan zal Ik u tot een God zijn, en ú zult Mij tot een volk zijn. Bewandel heel de weg die Ik u gebieden zal en het zal u goed gaan. (Jeremia 7:23)
Men luistert liever naar de politiek buiten God om en vertrouwt op het verbond met de dood: het Abraham akkoord. Toch komt het moment, waar God op wacht, als alles tot een dieptepunt komt dat men het uitroepen zal:
Baruch ata beshem Adonai: “Gezegend is HIJ (Yeshua) die komt in de Naam des HEEREN”
בָּרוּךְ הַבָּא, בְּשֵׁם יְהוָה4
- Bedekking weggenomen
2 Korinthe 3:13-16
13. en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14. Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16. Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
Dan is de bedekking van Israël weg. Dan zal ook de bedekking van de naties weggenomen worden.
'Op deze berg verscheurt Hij de bedekking die over alle volken ligt, de sluier die alle naties bedekt' (Jesaja 25:7).
Gelukkig is er nu al een groeiend aantal Joden, hoewel een minderheid, dat Yeshua als hun Verlosser en Leidsman heeft geaccepteerd.
God komt tot Zijn doel met Zijn volk Israël, waarin Hij zich zal verheerlijken.
In februari 2022 was er een merkwaardige uitleg over Jesaja 25:7 van Josef Berger, de rabbijn van het graf van koning David in Jeruzalem over de volgende Bijbeltekst, die te maken heeft met vers 14 uit ons hoofdstuk.
Jesaja 25:7-8
7. En Hij zal op deze berg verslinden de sluier waarmee het gezicht van alle volken omsluierd is,en de bedekking waarmee alle naties bedekt zijn.
8. Hij zal de dood voor altijd verslinden, de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.
Josef Berger, de rabbijn van het graf van koning David in Jeruzalem legt in verband daarmee deze teksten uit Jesaja 25 als volgt uit:
Het mondkapje is “de bedekking van alle naties”. Het Hebreeuwse woord dat soms vertaald wordt met 'lijkwade' is masecha (מַּסֵּכָה) wat letterlijk een masker betekent. Zie "Aantekeningen bij de Bijbel" en kanttekeningen van NETBible.
De vertaling “lijkwade” vind ik overigens wel van toepassing op de bedekking die de dood inhoudt. Maar Rabbi Berger ziet in dit gebeuren een éénwording van de wereld met de focus op Jeruzalem. Hij zegt in zijn artikel: “Deze verenigende ervaring bereidt de wereld voor op de tijd dat 'God Eén zal zijn en Zijn naam Eén zal zijn'."
God is altijd en eeuwig Eén geweest en Zijn naam is voor eeuwig Eén. Dit zogenaamde niet Eén zijn van Gods Naam heeft te maken met het geloof in Yeshua, dat de Joden niet accepteren. Dat wordt geregeld in de Noachitische wetten. Het gaat hier over de valse éénheid onder de antichrist. Laten we hierop opmerkzaam zijn.
Dit is de Bijbelse verklaring van het wegnemen van die bedekking:
2 Korinthe 3:14-17
14. Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16. Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17. De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
-
Vrijheid door de geest
De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid....... de Geest maakt de gelovige vrij van zonde, van de vloek der wet en dood en herstelt het beeld van God. (Rom. 6:15-23; 7:1-6,18).
-
Transformatie
(gedaanteverandering)
2 Korinthe 3:18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.
Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen...... we ondergaan een metamorfose (Markus 9:2; 1 Kor. 15:15-51). zowel innerlijk als uiterlijk. Paulus doelt hier op de eindtijd. Het slaafse verdwijnt. Het leven krijgt de glans van vrijheid.
we worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, ...... door de ontmoeting met de verheerlijkte Yeshua gaan we zijn spiegelbeeld en de glans daarvan vertonen. We veranderen van binnenuit. Het beeld van God krijgt weer gestalte in ons. We willen vaak weten hoe dat allemaal is, maar iedere beschrijving zal tekort doen aan wat geopenbaard zal worden (1 Kor. 2:9). We vertrouwen Hem..... het zal goed, heel erg goed zijn!
van heerlijkheid tot heerlijkheid........ we gaan groeien in heerlijkheid! Zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt...... ook dit is het prachtige werk van de Heilige Geest. Wat zullen we er mooi uitzien en wat zullen we mooi van binnen zijn! Eén in de familie van God de Vader!
Ida