English & other languages: click here!
Galaten 1 - Geen ander evangelie

Paulus benadrukt de goddelijke oorsprong van zijn apostelschap, omdat zijn vijanden in Galatië zowel hem aanvielen als het evangelie dat hij verkondigde. Paulus maakt in de verzen 6 - 9 voor eens en al duidelijk wat het ware evangelie is: een boodschap van vergeving door genade, zonder vermenging met wetticisme of goede daden van de mens zelf, vers 6-9.
Paulus verklaart vanaf vers 10 dat hij vroeger een ijverige aanhanger van het Judaïsme was. Zijn wetticistische vijanden proberen dat nu te vermengen met het evangelie van genade (vers 13-14). Paulus heeft afstand gedaan van het wetticisme, maar niet van Gods wet..
Is Paulus een dienaar die zich niet beheersen kan? Of zit hij vol venijn tegen iedereen wiens mening afwijkt van de zijne? Het antwoord hangt ervan af of men gelooft dat er zoiets bestaat als een waar Evangelie, Gods oprechte Goede Nieuws, samengevat in vs 1 en 3b-5.
Het gaat om de diepste vragen van het menselijk bestaan. Als Yeshua Paulus inderdaad door zijn genade riep om Gods Goede Nieuws te verkondigen, dan is dit het ware Goede Nieuws dat redt. Elk ander "evangelie" is helemaal geen goed nieuws, maar misleidend slecht nieuws, dat in staat is mensen die de weg naar verlossing zijn ingeslagen, naar de ondergang te lokken. Deze unieke waarheidsgetrouwheid van Gods Goede Nieuws is de rode draad door de hele brief aan de Galaten. Bovendien is het idee dat er een absolute waarheid bestaat die er absoluut toe doet, het onomstotelijke onderwijs, van zowel de Tenach als het Nieuwe Testament. Elke andere visie degradeert de Bijbel tot de categorie "grote literatuur" of "waardevol historisch bewijs" of "wijze uitspraken van grote mannen". De Bijbel is dit allemaal, maar meer nog, het is Gods unieke woord aan de mensheid, met de enige volledig betrouwbare gids naar het eeuwige leven en weg van de eeuwige dood.
Galaten 1:1 Paulus, een apostel – geroepen, niet vanwege mensen, ook niet door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft –
Paulus, een apostel – geroepen, niet vanwege mensen, ook niet door een mens....... Paulus begint hier met de vermelding van zijn autoriteit als apostel, die niet door mensen is bepaald.
maar door Jezus Christus en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft ........ voor dat apostelschap werd Paulus geroepem door Yeshua de Messias, die één is met God de Vader die Zijn Zoon uit de dood heeft opgewekt. Het is God zelf die de macht heeft over leven en dood, die Paulus de volmacht heeft gegeven het evangelie van genade te brengen.
Galaten 1:2-5
2. en al de broeders die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:
3. genade zij u en vrede van God de Vader en van onze Heere Jezus Christus,
4. Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.
5. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.
en al de broeders die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:........ de zegen die Paulus uit gaat spreken tot deze gemeente is ook namens zijn broeders die bij hem zijn. Bovendien zijn die broeders het ook volledig eens met datgene wat Paulus op zijn hart heeft om aan de Galatiërs bekend te maken.
genade zij u en vrede van God de Vader en van onze Heere Jezus Christus, Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.
Deze zegenwens bevat zinsdelen die ons bekend in de oren klinken. Het eerste woord 'genade' is een kernbegrip in Paulus prediking. Hij gebruikte het meer dan honderd keer in zijn brieven. Genade is een ultieme uiting van Gods liefde, een gave die Hij graag geeft. Om die genade te kunnen geven moest Yeshua sterven in onze plaats. Satan had recht op ons door onze zonden. Met het bloed van Christus konden wij teruggekocht worden als Gods geliefde kinderen. Zo konden we de tegenwoordige slechte wereld achter ons laten en één worden met Yeshua. Maar daar moeten we wel voor kiezen.
Galaten 1:6-9
6. Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7. terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem, naar een ander evangelie...... Paulus valt als het ware met de deur in huis en beschuldigt de Galaten ervan dat ze achter een ander evangelie aangaan. En dat niet alleen, maar Paulus spreekt ook vloeken uit over degenen die een ander evangelie prediken. Als de man die verantwoordelijk is voor het vestigen van Bijbelgetrouwe gemeenten in Galatië, heeft Saul geen andere keus dan in de sterkst mogelijke bewoordingen degenen te veroordelen die proberen te vernietigen wat niet alleen zijn eigen werk is, maar vooral Gods werk.
Gaandeweg zullen we ontdekken wat dat "andere evangelie" inhoudt, en hoe dat bepalend is voor alle correcties die Paulus aan de Galaten gaat aanbrengen.
terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen ver draaien....... er is geen ander evangelie dan wat Paulus hen geleerd heeft. Er zijn mensen die hen in verwarring brengen door het verdraaien van het evangelie. Dat gebeurt zo vaak, vooral bij sprekers die niet rechtstreeks uit Gods Woord prediken. Bij zulke lezingen wordt er maar bitter weinig getoetst. Als de woorden aangenaam in onze oren klinken dan kun je te gauw meegaan in de gedachten van een ander. Dat geldt ook voor het lezen van boeken over de Bijbel, waarbij de Bijbel dicht blijft.
wie een ander evangelie brengt, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt......... dat liegt er niet om. Zelfs als een engel uit de hemel daarmee zou komen. Zo nauw komt het. Paulus durft het ook ronduit te zeggen. Wij zouden het vaak heel wat behoedzamer uitdrukken omdat we al jarenlang humanistische invloeden hebben ondergaan. Maar als het erop aan komt moeten we, net als Paulus, duidelijk zijn en het humanisme en inclusisme van ons afschudden. Tot tweemaal toe noemt Paulus hier dat een andere leer een vervloeking tengevolge heeft.
Galaten 1:10 Want ben ik nu bezig mensen te overtuigen, of God? Of probeer ik mensen te behagen? Als ik immers nog mensen behaagde, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.

Want ben ik nu bezig mensen te overtuigen, of God? Of probeer ik mensen te behagen.......? Paulus laat weten dat hij streeft naar Gods goedkeuring, hij is er niet op uit om lof van mensen te ontvangen. Het feit dat hij kritisch is naar de Galaten heeft daarom een zuivere bedoeling. Bovendien lijkt het alsof de foute interpretaties van de Galaten mogelijk verankerd liggen in buitenstaanders van de gemeente die een sociale en religieuze druk uitoefenden om de ernst van Gods Woord te bagatelliseren. Dit wordt vooral duidelijk doordat Paulus eerder zei: dat er sommigen zijn die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen ver draaien (vers 7). Zie ook de vervloeking in vers 9!
Hieruit kunnen we opmaken dat de Galaten werden beïnvloed door een bepaalde groep mensen die een verkeerde leer brachten. Het zal in deze brief van Paulus steeds duidelijker worden.
Galaten 1:11-12
12. Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie dat door mij verkondigd is, niet naar de mens is.
12. Want ik heb dat ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus.
Dat het Evangelie dat door mij verkondigd is, niet naar de mens is........... In tegenstelling tot de verschillende evangelies die door anderen werden gebracht, was Paulus' boodschap een openbaring van God. Paulus' boodschap was geen poging van een mens om God te bereiken en te begrijpen; het was Gods verlangen om zich neer te buigen en met de mens te communiceren.
Want ik heb dat ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus....... wat Paulus onderwijst heeft hij niet van mensen geleerd, maar God heeft hem zelf onderwezen. Hij heeft Yeshua zelf ontmoet op de weg naar Damascus. Paulus was voor de HEERE een uitverkoren instrument om Zijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten (Hand. 9:15). Gods openbaring (en niet wat mensen zeggen!) omvat alles wat tot leven en godsvrucht behoort (2 Petrus 1:3). De wereld heeft nu juist geen behoefte aan het goede advies en de wijsheid van mensen, maar aan een openbaring van God. We hebben het Woord van God en de Heilige Geest wil ons daaruit onderwijzen.
“De Trooster, de heilige Geest die de Vader zal zenden in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen alles wat Ik u gezegd heb.” Johannes 14:25, 26 ...
“Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.” (Johannes 14:26)
Galaten 1:13-17
13. U hebt immers gehoord van mijn levenswandel, voorheen in het Jodendom, dat ik de gemeente van God uitermate fel vervolgde en die verwoestte;
14. en dat ik in het Jodendom meer vorderingen maakte dan veel leeftijdgenoten onder mijn volk, omdat ik een nog groter ijveraar was voor de overleveringen van mijn vaderen.
15. Maar toen het God, Die mij vanaf de buik van mijn moeder heeft afgezonderd en geroepen door Zijn genade, behaagde
16. Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, ging ik meteen niet te rade bij vlees en bloed,
17. en ging ik ook niet naar Jeruzalem, naar hen die al vóór mij apostel waren; maar ik vertrok naar Arabië en keerde weer terug naar Damascus.
U hebt immers gehoord van mijn levenswandel, voorheen in het Jodendom...... Je merkt hier dat Paulus in die foutieve leerstellingn een verband ziet met zijn vroegere levenswandel onder invloed van het rabbinale Jodendom: "de Joodse religie", niet te verwarren met het hedendaags Messiaans Jodendom, dat Yeshua als Messias en zowel het Eerste als het Nieuwe Testament accepteert. In die positie heeft Paulus zijn uiterste best gedaan om de gelovigen in Yeshua te vervolgen en te verwoesten (Handelingen 8:1-3, 9:1-2). Hij was een fanatieke farizeeër.
en dat ik in het Jodendom meer vorderingen maakte dan veel leeftijdgenoten onder mijn volk...... Paulus was een zeer goede leerling en streefde zijn leeftijdsgenoten voorbij, want hij was een fanatiek ijveraar voor de leer van zijn voorgeslacht (de vaderen). Maar dat was niet de leer van God, maar die van mensen. In 1 Korinthe 15:9 noemde Paulus zich de minste van de apostelen, die niet waard was om zich apostel te noemen.
Maar toen God, Die mij vanaf de buik van mijn moeder heeft afgezonderd en geroepen door Zijn genade...... We hebben al gelezen dat Paulus, volgens Handelingen 9:15, voor de HEERE een uitverkoren instrument was, om het evangelie te brengen. Het was niet zijn eigen bedenksel; de nadruk wordt gelegd op wat God heeft gedaan: God, die mij heeft afgezonderd... mij heeft geroepen...
Het behaagde God Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen......... Paulus wil heel duidelijk maken dat hij zichzelf niet deze positie had toegeëigend of verworven. En ook niet omdat God hem zo'n geweldige ijveraar vond. Nee, God had hem al vóór zijn geboorte voorbestemd om dit voor Hem te doen, zoals ook Jeremia (Jeremia 1:5; vergelijk Jesaja 49:1). opdat ik Hem aan de heidenen zou verkondigen (Handelingen 9:15, 22:21, 26:18-23; Romeinen 11:13).
Ik ging meteen niet te rade bij vlees en bloed, en ging ik ook niet naar Jeruzalem, naar hen die al vóór mij apostel waren....... Paulus zocht God in de eenzaamheid om niet door mensen beïnvloed te worden. De Galatiërs zouden hetzelfde moeten doen en geen leringen van mensen accepteren.
ik vertrok naar Arabië en keerde weer terug naar Damascus........ zo kon Paulus onafhankelijk gemaakt worden van de Joodse cultuur om volledig beschikbaar te zijn, niet alleen voor Joden, maar ook voor heidenen, zonder dat zij zich tot het traditionele Jodendom hoefden te bekeren (zie vs. 23; 2:2, 6-9; 5:2-4).

Zo was Paulus het perfecte voorbeeld van dienstknecht, waar Yeshua het over had toen hij zei: "Daarom, iedere schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt" (Mattheüs 13:52).
Galaten 1:18-24
18. Daarna, drie jaar later, ging ik naar Jeruzalem om Petrus te bezoeken, en ik bleef vijftien dagen bij hem.
19. En ik heb niemand anders van de apostelen gezien; alleen Jakobus, de broer van de Heere.
20. Wat ik u schrijf, zie, ik getuig voor God dat ik niet lieg.
21. Daarna kwam ik in de streken van Syrië en Cilicië.
22. En ik was van gezicht onbekend aan de gemeenten van Judea die in Christus zijn.
23. Maar zij hadden alleen horen zeggen: Hij die ons voorheen vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij voorheen verwoestte.
24. En zij verheerlijkten God in mij.
Daarna, drie jaar later, ging ik naar Jeruzalem om Petrus te bezoeken, en ik bleef vijftien dagen bij hem..... Het is eigenlijk heel ongebruikelijk dat Paulus zo lang wachtte voor iemand die aan een nieuwe taak begint. Normaal ga je contact zoeken met hen die al ervaring hebben met zo'n taak. Hem werd ook geen verzoek gedaan om zich te verantwoorden over wat hij zou gaan doen. Het feit dat hij na 3 jaar bij Petrus op bezoek ging was niet bedoeld om een beleidsplan of een methodiek te bespreken. Het woord dat in vers 18 vertaald is met 'bezoeken' betekent volgens kenners zoiets als een toeristisch bezoekje. Het bijeenkomen van broeders in de HEERE was het uitwisselen van ervaringen en bemoedigingen.
Ik heb niemand anders van de apostelen gezien; alleen Jakobus, de broer van de Heere....... Jakobus, de broer van Jesjoea (Mattheüs 13:55, Marcus 6:3, 1 Korinthe 15:7) was niet alleen de auteur van het Nieuwtestamentische boek Jakobus (Jakobus 1:1) en hoofd van de Messiasgemeenschap in Jeruzalem (Handelingen 12:17, 15:13, 21:18), maar ook een van de apostelen, net als Barnabbas en Paulus zelf (Handelingen 14:4,14; 1 Korinthe 9:5-6).
Wat ik u schrijf, zie, ik getuig voor God dat ik niet lieg....... Paulus die begreep dat hij vanwege zijn vroegere vervolging van gelovigen ook een slechte naam had opgebouwd, verzekert zijn hoorders dat hij volkomen eerlijk is in wat hij zegt, denkt en schrijft. Hij is ook nog in de streken van Syrië en Cilicië geweest en toen hij bij de gemeenten van Judea die in Christus zijn, kwam, herkenden ze hem niet van gezicht. Zo had hij zich tijden afgezonderd gehouden om alleen door de HEERE onderwezen te worden.
zij hadden alleen horen zeggen: Hij die ons voorheen vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij voorheen verwoestte....... Het enige wat ze echt wisten, was dat hij op een uitzonderlijke wijze tot bekering was gekomen – en zij verheerlijkten God voor wat Hij in Paulus had bewerkt. Na zijn bekering leefde Paulus een aantal jaren als een onbekende persoon in de anonimiteit.

Ida