To translate this page to different languages, click here!

Hebreeën 8:1 - 9:5 vernieuwd verbond

In Hebreeën leren we de geestelijke toepassing van wat ons in de Tora over de tabernakel en de priesterdienst wordt meegedeeld. In feite is de hele offerdienst overgeplaatst naar de hemel, waar Yeshua als hogepriester fungeert. Dus geen wetten die zijn afgeschaft, maar die hun vervulling hebben gekregen in het priesterschap van Melchizedek. Yeshua verzorgt onze verzoening niet door bloed te sprenkelen op het aardse verzoendeksel, wat Gods troon uitbeeldde, maar pleit voor ons op grond van zijn eigen vergoten bloed voor de echte troon van YHWH in de hemel, aan wiens rechterhand Hij een ereplaats heeft gekregen. (vers 1) 

Het betere van het nieuwe verbond

De schrijver van deze brief trekt nu een conclusie uit wat duidelijk is geworden over het tijdelijke hogepriesterschap van Aäron en het blijvende Hogepriesterschap van Gods Zoon in de hemel. Het gaat nu niet meer over het beperkte, tijdelijke, aardse gebeuren, maar over de dienst die verricht wordt in de hemel, d.w.z. in de onzichtbare werkelijkheid, voor Gods aangezicht. Daar is de Zoon aanwezig als het Lam van God, dat de zonde van de wereld heeft weggenomen (Joh. 1:29; Joh. 3:5). 

Hebreeën 8:1-3
1. De hoofdzaak nu van de dingen waarover wij spreken, is dit: Zo'n Hogepriester hebben wij, Eén Die Zich heeft gezet aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemelen.
2. Hij is een Dienaar in het heiligdom en in de ware tabernakel, die de Heere heeft opgericht en niet een mens.
3. Want elke hogepriester wordt aangesteld om gaven en slachtoffers te offeren. Daarom was het noodzakelijk dat ook Deze iets had om te offeren.

Zo'n Hogepriester hebben wij, Eén Die Zich heeft gezet aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemelen..... we weten dat Yeshua aan de rechterhand van YAHWEH plaats heeft genomen, totdat alle vijandschap en kwaad op aarde Hem onderworpen zijn. Hij voert daar een geestelijke strijd in de onzienlijke wereld. (Matth. 22:44; Hand. 2:35; Hand. 7:49; Hebr. 1:13; Hebr. 10:13).

Hij is een Dienaar in het heiligdom en in de ware tabernakel......... Yeshua dient niet als priester in een aardse tabernakel of tempel. Hij dient in de ware tabernakel die de Heer heeft opgericht , het origineel dat door God is gemaakt. Het aardse was een kopie van het hemelse (Exodus 25:8-9,40). Er is weliswaar een tegenstelling, maar geen tegenstrijdigheid of conflictsituatie tussen het aardse, Ievitische priesterschap dat is ingesteld door de Tora van Mozes en het hemelse priesterschap, dat van Yeshua,  zoals voorzegd in Psalm 110; Het één is een vervolg op het andere. 

die de Heere heeft opgericht en niet een mens........Het aardse heiligdom was door mensenhanden gemaakt (v. 5). Kon daarom ook weer door mensenhanden verwoest worden. Maar het hemelse heiligdom is door God Zelf gebouwd

elke hogepriester wordt aangesteld om gaven en slachtoffers te offeren....... Hoewel Yeshua nooit een offer bracht volgens de Wet van Mozes, bracht Hij wel het beste offer – het offer van Zichzelf. Het offer van Yeshua was een volmaakt offer, eens en voorgoed.

Hebreeën 8:4-5
4. Want als Hij op aarde zou zijn, zou Hij niet eens priester zijn, omdat er hier priesters zijn, die volgens de wet gaven offeren.
5. Deze priesters doen dienst in een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen, overeenkomstig een aanwijzing van God die Mozes ontving bij het voltooien van de tabernakel. Want zie erop toe, zegt Hij, dat u alles maakt overeenkomstig het voorbeeld dat u op de berg getoond is.

als Hij op aarde zou zijn, zou Hij niet eens priester zijn........ volgens Gods eigen wet moest een aardse priester uit het geslacht van Levi komen. Omdat Yeshua in de hemel dient, kan hij uit de stam van Juda komen (Hebr.7:13-14) en ook een eeuwige bediening hebben (7:23-25).

omdat er hier priesters zijn, die volgens de wet gaven offeren....... merk op dat hier nog in de tegenwoordige tijd wordt gesproken. De aardse priesterdienst was nog in tact. Paulus en zij die geloofden in Yeshua de Messias hebben vastgehouden aan de wetten van Mozes, en ook aan de offers (Hand. 24:17; Hand. 21:18-21a). Zij zullen daarmee het offer van Yeshua herdacht hebben. In het jaar 70 verviel de offerdienst, we komen daar bij vers 13 op terug. We weten dat de offerdienst opnieuw ingesteld wordt in het Vrederijk. Ezechiël 43-46 bevat voorschriften voor de offerdienst in de tempel van het Messiaanse Rijk.

Deze priesters doen dienst in een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen.......  Het aardse heiligdom was een kopie van het hemelse, alles moest gemaakt worden overeenkomstig het voorbeeld dat u op de berg getoond is (Exodus 25:8-9,40). De dienst was bovendien een schaduw van wat zou komen. In een studie over de tabernakel is daarover veel te leren. Een aardse schaduw van de hemelse werkelijkheid.

Dit gaan we begrijpen als we inderdaad opnieuw geboren worden en de tabernakel niet meer zien als iets van vroeger, van de Joden. Zoals Yeshua dat tegen Nicodemus zei:  “Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek?" (Joh. 3:12)

Hebreeën 8:6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.

zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is....... hier wordt de focus van de offerdienst verlegd naar het verbond. Het betere verbond is het Nieuwe Verbond, waarover Jeremia 31:31-34 spreekt.

Mozes was middelaar van het eerste verbond,  omdat hij Gods woorden en plannen aan het volk overbracht. Ook pleitte hij voor het volk, net zoals Yeshua dat doet voor ons, opdat God zijn toorn en oordeel niet tot uitvoer zou brengen. Yeshua is de middelaar van het Nieuwe Verbond omdat Hij ons God als Vader heeft geopenbaard en opdat God ons, op grond van Zijn voorspraak, zou vrijspreken van zonde en oordeel. Door het offer van Yeshua kon een nieuw verbond tot stand komen. In Zijn bloed. Over dat nieuwe verbond had in het bijzonder Jeremia geprofeteerd. Zelfs de kenmerken van het nieuwe verbond zijn duidelijk door hem aangegeven. Ze staan vermeld in de verzen 8 t/m 12, als een citaat van deze profetie. 

Lukas 22:20 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.

2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

Betere beloften onder meer: Hereniging van de 12 stammen van Israël; Geheiligd door de Geest,  Vergeving der zonden,  Opstanding der doden en een eeuwig Leven.

Hebreeën 8:7-8
7, Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8. Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,

Als er staat dat het eerste verbond niet onberispelijk (vers 7) geweest is, betekent het NIET dat God geen goed verbond met Israël heeft gesloten. Alles wat God doet is goed en volmaakt. 
Dat het niet functioneerde zoals het behoort, lag niet aan God, maar aan de zondige mens.
Het volk van Israël bleef "niet trouw"  aan het verbond (v. 9). De kerk schafte de wet af en gaf Israël niet meer de plaats als het uitverkoren volk. Men eigende zichzelf die positie toe.
Maar al deze dingen passen in Gods plan. De mens moest beseffen dat hij het zelf niet kon, alleen dan zou hij ook bereid zijn alles uit handen te geven. In zoverre was het verbond nog niet toereikend: het bloed van offerdieren kon de zonde van de mens niet wegnemen, maar wel bedekken, totdat het bloed van het smetteloze Lam die zonden wel kon wegnemen. Dat is de reden dat er een nieuw verbond moest komen.

Dus de enige "fout" in het eerste verbond, als je het al zo mag noemen, is dat het niet in zichzelf de kracht kon ontwikkelen om het volk trouw te houden (vergelijk Rom. 8:3e.v., waar Paulus precies hetzelfde zegt over de Tora). In dit opzicht is het tweede verbond anders, omdat de voorwaarden ervan inhouden dat God Zijn Tora in hun gedachten legt en het op hun harten schrijft, waardoor de Heilige Geest binnenin hen kracht geeft voor gehoorzaamheid.

Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten... Alle verbonden sinds Noach zijn met Israël gesloten. Dat geldt ook weer voor het Nieuwe Verbond. Het gaat uit van God. Ook hier, YAHWEH ZAL dat Verbond SLUITEN, met het huis van Israël en met het huis van Juda. Dit verbond is echt nieuw, niet alleen “nieuw en verbeterd” in de manier waarop dingen vandaag de dag aan ons worden verkocht als 'refurbished'. Als God iets nieuws presenteert is het ook echt nieuw. Hieronder is de tekst uit Jeremia te lezen. Die beloften zien we in de chiastische structuur hieronder onderstreept.

Jeremia 31:31-34
31. Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32. niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33. Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34. Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

Een ander verbond dan dat er op de Sinaï werd gesloten. Het houdt een hoopvolle toekomst in.

Hebreeën 8:9-10
9. niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10. Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden........... helaas is er van dit verbond weinig terechtgekomen. Het had geen resultaat vanwege de ongehoorzaamheid en eigenwijsheid van het volk. Toch kan men er ook in latere tijd lessen van trekken. Israël is ons als voorbeeld gegeven om niet dezelfde fout te maken. 
zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen....... als mensen willens en wetens een andere weg wensen te gaan dan de weg die God wijst, dan laat God hen die weg tenslotte gaan. Maar dat betekent niet dat ze uit Zijn gedachten waren. Dat kunnen we wel lezen in Hebreeën 3:15 - 4:11. Hij stond hen alleen niet toe het Beloofde Land binnen te gaan. God hield niet op zich te interesseren voor Zijn volk; in plaats daarvan, zoals te lezen is in Hebr. 3:15-4:11, hield God niet op zich met de generatie in de woestijn bezig te houden. Alleen in die zin dat hij hen niet toestond het Beloofde Land binnen te gaan; Als mensen koppig en eigenwijs zijn dan gebruikt Hij ze op een andere manier voor Zijn doel (Dat wordt uitgelegd in Romeinen 9:17-21). 

dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen....... dit is weer een belofte waarvan we de uitwerking kunnen verwachten als Gods Koninkrijk hier op aarde gestalte krijgt. De voortekenen daarvan zijn hier en daar te zien. 

Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven...... dit is een prachtige belofte voor het overblijfsel van Israël. Gods Woord zal in hun hart en in hun verstand zijn. Wat zal dat zegenrijk werken. We zien dat God tot Zijn doel komt met het volk, al wordt het nu nog van alle kanten belaagd en zal er helaas maar één derde van hen overblijven (Zacharia 13:8).

Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn...... dat is zo'n heerlijke toekomst, dat we daaraan niets toe te voegen hebben, maar in verwondering uitkijken naar die tijd. 

Hebreeën 8:11-13
11. En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.
12. Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Dit gedeelte vanaf vers 8 tot het eind van hoofdstuk 8 is het langste citaat uit het eerste testament wat we in het nieuwe testament aantreffen.

niet ieder zal zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere....... kun je je dit indenken? Iedereen kent Hem, want Hij woont in het hart. Geen Bijbelstudieavonden meer. Geen sprekers die volle zalen trekken. En dan..... zijn we dan uitgepraat over wie God is en wat Hij ons laat zien en meemaken? Moeten we terugvallen op gesprekken over het weer en over onze kwaaltjes? Over sport en vakanties? Het is tegenwoordig 'not done' (onacceptabel) om onder elkaar over God te praten. Dan doe je zo vroom..... Zelfs christenen onder elkaar hebben elkaar niets te melden. Dat doe je hooguit op een Bijbelstudieavond, of als de dominee komt. Maar straks wordt dat anders. Op een ongedwongen blijde manier kunnen we de HEERE verheerlijken.            Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen. Allemaal......, niet te geloven.... of juist wel?

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn...... aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken......als die ongerechtigheden beleden zijn heeft God ze weggedaan. Hij komt er niet meer op terug. Ze liggen bij wijze van spreken op de zeebodem. Onze God wil graag de zonden vergeven, als wij ze maar durven te belijden. Dat zal Hij allereerst voor Israël doen: 

Zacharia 12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Micha 7:19 Opnieuw zult u zich over ons ontfermen en al onze zonden tenietdoen. Onze zonden werpt u in de diepten van de zee.

Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard......... Het feit dat het eerste verbond verouderd is verklaard, betekent geen onderwaardering van dit verbond. Door het volmaakte offer van Yeshua, werd het bestaande verbond vernieuwd. Yeshua heeft dat ingesteld op de Pesach avond, vlak voordat Hij gevangen genomen en gedood werd.

En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen........De oude manier van de offerdienst zou spoedig verdwijnen staat hier in vers 13. Dat is ook gebeurd, toen in het jaar 70 de tempel werd verwoest en er geen offers meer gebracht konden worden.

YAHWEH heeft hen nog zulke mooie beloften gegeven. Paulus citeert hier wat er in Jeremia 31: 31 en Zacharia 8:8 is beloofd.

Romeinen 8:10-11
10. Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven.
IK ZAL HUN TOT EEN GOD ZIJN, EN ZIJ ZULLEN MIJ TOT EEN VOLK ZIJN. (Centrale as!)
11. En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.

Wat is het groots wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben en door Hem geroepen zijn. We worden bepaald bij het diepe lijden dat Yeshua heeft ondergaan.

Jesaja 53: 3 en 5
3. Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;
5 Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.

HEM ZIJ DE EER EN DE DANK!

Zie hier de powerpointpresentatie over het Oude en Nieuwe Verbond