English & other languages: click here!

Israel chai


Am Ysrael Chai!  (verkort: Israël Chai!) is een strijdkreet geworden voor Joden en hen die Gods volk Israël overal ter wereld liefhebben.  Sinds de verschrikkelijke dagen na de aanslag van 7 oktober 2023 is dit nog belangrijker geworden.  Deze slogan betekent letterlijk: het volk (am – עם) van Israël (ישראל) leeft (chai – חי).


Dit is een diep en belangrijk punt:  

leven voor Israël is onderdeel van Gods reddingsplan.

Dat raakt aan het hart van het evangelie. 

Hoe zien de kerken “Israël” en het “reddingsplan"?

De vervangingstheologie stelt de kerk in de plaats van Israël en vele andere denominaties hebben het over Kerk en Israël. Maar er zijn geen twee gemeenten, geen twee kuddes, en geen twee herders. (het zal worden één kudde en één Herder Joh.10:9)

Als wedergeboren gelovigen zijn we getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van Zijn geliefde Zoon (Kol. 1:13).

Dat Koninkrijk komt op aarde!

Een Koninkrijk dat niet van deze wereld is!

En van waaruit regeert straks de Koning der koningen? Vanuit Jeruzalem!

Het evangelie betekent letterlijk “goede boodschap”. In het Nieuwe Testament draait het evangelie om: Jezus Christus. En dat deed het in het Oude Testament ook. Jezus legt dat zelf uit aan de Emmaüsgangers. Hij begon bij Mozes en de profeten!!!

Jezus zegt inderdaad dat Mozes en de profeten naar Hem verwijzen — een krachtige uitspraak die diep verankerd is in de Bijbel. Hier zijn enkele kernpunten en bijbelverwijzingen die dit ondersteunen:

Jezus maakt de volgende uitspraak in Lukas 24:27, waar Hij na Zijn opstanding met de Emmaüsgangers spreekt:

Lukas 24:27 En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.

Hij laat zien dat het hele Oude Testament — vanaf de Tora (Mozes) tot de profetische boeken — getuigt van Zijn komst, lijden, dood en opstanding.

Lukas 16:29-31 Jezus vertelt in een gelijkenis dat mensen “Mozes en de profeten” hebben om naar te luisteren — een verwijzing naar het gezag van de Schrift.

Symboliek en parallellen tussen Mozes en Jezus

Om de Joden tegemoet te komen wordt er tegenwoordig gesproken over Jezus als  "de nieuwe Mozes". Voor de Joden is het onbestaanbaar dat Jezus groter kan zijn dan Mozes, deze blijft voor hen het fundament. Maar de Hebreeënbrief zegt het anders:

Hebreeën 3:3 Want Christus is zoveel meer heerlijkheid waard geacht dan Mozes, evenals hij die het huis gebouwd heeft, meer eer ontvangt dan het huis zelf.

Dit hoeft niet te betekenen dat Mozes (een deel van) het huis is en Christus de Maker van het huis. Veeleer is het de bedoeling van deze tekst de verhouding aan te geven van  Christus superioriteit ten opzichte van Mozes. Het woord 'huis' kan ook de betekenis "gemeente" hebben, want Christus is aangesteld tot Hoofd van de Gemeente. Mozes is, overeenkomstig Numeri 12:7 een trouw dienaar in het huis (de opbouw van de gemeente), maar Christus is als Zoon gesteld over dat huis.

Let ook eens op wat Mozes zelf zegt

Deuteronomium 18:15 Een Profeet uit uw midden, uit uw broeders, zoals ik, zal de HEERE, uw God, voor u doen opstaan; NAAR HEM MOET U LUISTEREN.

  • Jezus Christus als de vervulling van de profetieën.
  • Zijn dood en opstanding als verzoening voor de zonden.
  • Het aanbod van eeuwig leven door geloof in Hem.

Mattheüs 17:5 Terwijl hij nog sprak, zie, een lichtende wolk overschaduwde hen; en zie, een stem uit de wolk zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; LUISTER NAAR HEM!

LUISTER NAAR HEM!

In Handelingen 3:22-23 verwijst Petrus expliciet naar deze profetie van Mozes en past die toe op Jezus:

Handelingen 3:22-23
22. Want Mozes heeft tegen de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal voor u een Profeet laten opstaan uit uw broeders, zoals ik; naar Hem moet u luisteren in alles wat Hij tot u zal spreken.
23. En het zal zo zijn dat al wie niet geluisterd zal hebben naar deze Profeet, uit het volk uitgeroeid zal worden.

Israël in Gods plan

In de Bijbel speelt Israël een centrale rol:

  • Oude Verbond: God koos Israël als Zijn volk, gaf hen de wet (Tora), en sprak door profeten.
  • Nieuwe Verbond: Jezus kwam voort uit Israël, maar Zijn redding is voor alle volken. Maar Israël blijft de eersteling onder de volkeren en Gods verkozen volk. En alle verbonden zijn enkel met Israël gesloten. Israël is en blijft de eersteling onder de volkeren.
  • Paulus zegt in Romeinen 11 dat Israël niet is verworpen, maar dat heidenen zijn toegevoegd als wilde takken aan de olijfboom.

Door in Christus, als Koning der Joden te geloven passen wij door geloof in het leven van Israël. We zijn dan medeburgers en mede erfgenamen.

De naam Israël gaf de HEERE het eerst aan Zijn Zoon.

Jesaja 49:3 Hij heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Knecht, ISRAËL, in Wie Ik Mij zal verheerlijken.

Willen we niet geënt worden op de edele olijf dan hebben we geen deel aan de Koning der Joden en zijn we niet in Hem en dat betekent niet verbonden met de wijnstok en dan kunnen we geen vruchten dragen en tenslotte gaat onze rank dood.

Christenen moeten Israël zegenen en steunen Genesis 12:3 (“Ik zal zegenen wie u zegenen”).

Het erkennen van Israël als kern van Gods plan.

Dat klopt historisch en profetisch.

Het evangelie is niet exclusief voor Israël. Dat de heidenen er bij zouden komen was een geheimenis! Het is juist dat door Israël de zegen naar de wereld komt (Genesis 22:18).

Israël staat essentieel in Gods reddingsplan.

Het evangelie is: redding door Jezus Christus voor iedereen die gelooft — Jood én niet-Jood.

Maar roem niet tegen de takken:

Romeinen 11:18, waarin Paulus schrijft: “Roem niet tegen de takken; indien gij roemt, gij draagt de wortel niet, maar de wortel u.”

Paulus gebruikt hier het beeld van een olijfboom:

  • De wortel staat voor het geloofs-erfgoed van Israël — de beloften, het verbond, de patriarchen.
  • De takken zijn de Joden, van wie sommigen zijn “weggebroken” vanwege ongeloof.
  • De geënte takken zijn de heidenen (niet-Joden) die door geloof zijn toegevoegd.

Paulus’ waarschuwing

  • Wees nederig: Heidenen mogen zich niet verheffen boven Israël.
  • Gods genade is geen reden tot arrogantie: De wortel draagt hen, niet andersom. Israël is ontstaan uit het verbond van God met Abraham.

De uitdrukking “we zijn in Christus besneden” komt uit Kolossenzen 2:11-12, waar Paulus spreekt over een geestelijke besnijdenis die gelovigen ondergaan door hun verbondenheid met Jezus Christus. Dit is geen fysieke handeling zoals in het Oude Testament, maar een diep geestelijk werk:

Kolossenzen 2:11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.”

  • God kan ook weer enten: Als Israël tot geloof komt, zal Hij hen opnieuw opnemen.

Het evangelie is:

  • Redding door geloof in Jezus Christus.
  • Voor Jood én heiden.
  • Maar met respect voor Gods oorspronkelijke volk, en erkenning dat het heil vanuit Israël is gekomen.

“Israël zal niet de staart zijn maar het hoofd”

Deze uitdrukking komt uit Deuteronomium 28:13, waar God een belofte doet aan Israël:

“De HEERE zal u tot een hoofd maken en niet tot een staart, en gij zult enkel opgaan en niet neergaan, wanneer gij luistert naar de geboden van de HEERE, uw God, die ik u heden opleg om die naarstig te onderhouden.”

Hoofd staat symbool voor leiderschap, zegen, voorspoed en invloed.

Staart wijst op onderdrukking, achterstelling, armoede en afhankelijkheid.

Deze tekst is dus een oproep tot nederigheid, dankbaarheid en eerbied voor Gods plan — een plan dat Israël niet uitsluit, maar juist als fundament erkent.

Daarom moet ook Israël Zijn Messias Yeshua gaan aanroepen.

Matteüs 23:39 "Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!"

  • Jezus spreekt deze woorden in Jeruzalem, vlak voor Zijn lijden en sterven.
  • Hij richt zich tot het Joodse volk en betreurt hun afwijzing van de profeten en van Hemzelf.

Het vers is een profetische uitspraak over Zijn wederkomst: Hij zal pas weer verschijnen wanneer het volk Hem verwelkomt met deze woorden.

Maar Jezus zegt ook dat Israël eerst een ander aanneemt die in zijn eigen naam komt.

Johannes 5:43 Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen.

Jur