English & other languages: click here!
Johannes 12 en Markus 11 - 10 Nisan

In de lijdenstijd voorafgaand aan Pesach vinden er verschillende gebeurtenissen plaats, die allemaal hun licht werpen op het grootste liefdesoffer dat Yeshua bracht om Zijn volk Israël en allen die daaraan toegevoegd zijn, te redden uit dit bestaan dat geregeerd wordt door de leugenachtige, moordzuchtige satan. We geven hieronder het deel van het overzicht van Werner Stauder (zijn Bijbelstudie 064). Het is naar alle waarschijnlijkheid de volgorde waarin de gebeurtenissen plaatsvonden.

De dagaanduiding 'zondag' wil zeggen dat de intocht in Jeruzalem, in het jaar dat Yeshua stierf, op een zondag viel. Dit jaar valt 10 Nisan op dinsdag, 8 april 2025.
Markus 11:1-7
1. En toen zij Jeruzalem naderden, bij Bethfagé en Bethanië, dicht bij de Olijfberg, zond Hij twee van Zijn discipelen uit,
2. en zei tegen hen: Ga naar het dorp dat voor u ligt, en zodra u er binnenkomt, zult u een veulen vinden dat vastgebonden is, waarop geen mens gezeten heeft; maak het los en breng het hier.
3. En als iemand tegen u zegt: Waarom doet u dat? zeg dan: De Heere heeft het nodig; en hij zal het meteen hierheen sturen.
4. En zij vertrokken en vonden het veulen vastgebonden bij de deur, buiten aan de straat, en zij maakten het los.
5. En sommigen van hen die daar stonden, zeiden tegen hen: Wat doet u, dat u het veulen losmaakt?
6. Maar zij spraken tot hen zoals Jezus bevolen had; en men liet hen gaan.
7. En zij brachten het veulen bij Jezus en wierpen hun kleren erop; en Hij ging erop zitten.

De beschreven gebeurtenissen vinden plaats in het gebied dat je ziet op bijgevoegd kaaertje, rondom het rode ballonnetje. Het lijkt allemaal zo mooi, zoals Yeshua toegejuichd wordt en verwelkomd wordt met palmtakken. Het zou zomaar het aanbreken van Gods Koninkrijk kunnen betekenen. Het was de vervulling van wat de profeet Zacharia sprak:
Zacharia 9:9 Verheug u zeer, dochter van Sion! Juich, dochter van Jeruzalem! Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel, op een ezelsveulen, het jong van een ezelin.
Blijkbaar was alles gereed voor de vervulling van deze Messiaanse profetie. Men zag uit naar de vervulling ervan.
Over dat ezeljong, dat veulen is iets bijzonders te vermelden.
De Israëlieten hadden in hun veestapel alleen reine dieren en er mochten ook alleen reine dieren geofferd en gegeten worden. Ze hadden echter wel vaak een ezel als transportmiddel en dat was geen rein dier. De eerstgeboren mannelijke ezel moest worden gedood, door het de nek te breken. Dat klinkt heel akelig. Maar als je rekent dat de Israëlieten Gods volk zijn, dat Paulus later vergelijkt met de Edele Olijf, dan zijn wij de onreine heidenen, afkomstig van de “wilde olijf”, dus de onreine ezels. Zo kun je de “ezel” vergelijken met ons “heidenen”. Wij zouden moeten sterven en verloren gaan. Toch is er een mogelijkheid om te ontsnappen aan het oordeel van de gebroken nek: ALS ER IN ZIJN PLAATS EEN LAM GESLACHT WORDT! Yeshua had een transportmiddel nodig en HIJ: HET LAM werd daarvoor in de plaats geofferd. Zie je, hoe wij heidenen, evenals deIsraëlieten, gered kunnen worden als HET LAM in onze plaats geofferd wordt? Hij is het Die ons vrijkoopt van het oordeel.....
Dat is Yeshua, HET LAM DAT DE ZONDEN DER WERELD WEGNEEMT.

Daar rijdt Yeshua dan, op de ezel..... als de Koning die naar Sion komt.
Geen wonder dat de mensen uitbreken in jubelzang: "Gezegend Hij, die komt in de Naam van de HEER" (Psalm 118:26). "Baruch ata Beshem Adonai". Ook zo'n Messiaanse profetie! Iedereen begreep het, de farizeeën ook! Ze roepen naar Yeshua: "Meester, bestraf uw discipelen" (Lukas 19:39). Maar Yeshua weende (Lukas 19:41)! Want het Koninkrijk van God komt niet door gejuich, maar breekt dwars door lijden heen. Maar zo'n evangeelie willen mensen niet horen. We kunnen ons makkelijk laten meeslepen in enthousiasme en gejuich. Maar zo merken wij de tijd niet op dat God naar ons omziet, zoals God ook daar naar Israël omzag (Lukas 19:44). Daarom weent deze Koning van Israël temidden van al het gejuich, want Hij weet dat er pas werkelijk gejuichd kan worden als Hij als Koning zal regeren in het Vrederijk.
Nee, Palmzondag is niet bedoeld als een feestje! Deze gebeurtenis laat zien dat mensen die de ene keer staan te juichen, bij zijn rechtspraak riepen "Kruisig Hem!". Zij waren ook onderde verraders en de spotters. Zulke mensen zijn er ook onder ons.
Na de opwekking van Lazarus zeiden de farizeeën tegen elkaar: "U ziet dat u totaal niets bereikt! Zie, de hele wereld loopt achter Hem aan". En met deze intocht werden ze in hun veroordeling bevestigd.
Nisan 10, vier dagen voor Pesach, was de dag waarop in Israël de Pesachlammeren geselecteerd werden voor het feest. Deze lammeren werden speciaal apart gezet en de geschiedschrijver Flavius Josephus beschreef in de eerste eeuw dat op Pesach wel 275.000 in Jeruzalem werden geslacht. Dat is 1 lam voor een familie van 10 mensen. Dat geeft een idee hoe druk het in Jeruzalem moet zijn geweest rond dit feest. Maar
God de Vader bracht Zijn eigen Lam binnen in Jeruzalem, precies op de juiste datum, om daar geofferd te worden. Toen kwam het bloed van het onbesmette Lam beschikbaar om de zonden te vergeven van ieder die met berouw tot Hem komt.
Johannes 12:20-24
Nu waren er enkele Grieken onder hen die gekomen waren om op het feest te aanbidden.
Die dan gingen naar Filippus, die van Bethsaïda in Galilea afkomstig was, en vroegen hem: Heer, wij willen Jezus graag zien.
Filippus kwam en zei het tegen Andreas, en Andreas en Filippus zeiden het op hun beurt tegen Jezus.
Maar Jezus antwoordde hun: Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen verheerlijkt zal worden.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht.
Zoals we hiervoor al lazen kwamen er voor het Pesach feest gasten uit allerlei landen. De Grieken die hier worden genoemd, zijn ook zulke gasten. Het kunnen Grieks sprekende Joden zijn, maar ook Grieken die meer wilden weten van de God van Israël. Mogelijk behoren ze tot die groep en hadden ze over Yeshua horen spreken. In tussentijd had zich ook een ander spraakmakend incident voorgedaan, namelijk de tempelreiniging.
Markus 11:15-19
15. En zij kwamen in Jeruzalem; en toen Jezus de tempel binnengegaan was, begon Hij hen die in de tempel verkochten en kochten, naar buiten te drijven; en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen die de duiven verkochten, keerde Hij om,
16. en Hij liet niet toe dat iemand enig voorwerp door de tempel droeg.
17. En Hij gaf onderwijs en zei tegen hen: Staat er niet geschreven: Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken? Maar u hebt er een rovershol van gemaakt.
18. En de schriftgeleerden en de overpriesters hoorden het en zochten naar een manier om Hem om te brengen, want zij waren bevreesd voor Hem, omdat heel de menigte versteld stond over Zijn onderricht.
19. En toen het laat geworden was, ging Hij naar buiten, de stad uit.
De Grieken hadden belangstelling gekregen voor Yeshua en zo kwamen ze in contact met Filippus en Andreas (beide discipelen met een Griekse naam en achtergrond). Zij, die geen Joden waren mochten niet het tempelterrein betreden. Daar stond zelfs de doodstraf op. Maar Yeshua zag andere zaken die de tempel verontreinigen: de handel in HET HUIS VAN DE VADER. En had Jesaja niet Gods Woord bekend gemaaktover de toegang tot de tempel ?:
Jes. 56,6-7
“ 6. En de vreemdeling die zich met de HEER heeft verbonden
om hem te dienen en zijn naam lief te hebben,
om dienaar van de HEER te zijn
– ieder die de sabbat in acht neemt en niet ontwijdt,
ieder die vasthoudt aan mijn verbond –,
7. hem breng ik naar mijn heilige berg,
hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed;
zijn offers zijn welkom op mijn altaar.
Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken.”
Wat een tegenstelling met het verbod hiernaast afgbeeld.

Door archeologen gevonden steen waarop vermeld "Verboden voor niet-joden. Geen vreemdeling mag binnen de omheining gaan rond het heiligdom. Wie toch verder gaat, zal dit met de dood bekopen."
Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen verheerlijkt zal worden (Joh. 12:23)...... dit lijkt het antwoord te zijn aan de Grieken. Anders dan wij zouden verwachten.Door Zichzelf de Zoon des Mensen te noemen vereenzelvigt Yeshua zich met deze heidense mannen, maar heeft wel een boodschap voor hem, namelijk dat het uur is gekomen dat de Zoon des mensen verheerlijkt zal worden. Een verheerlijking van blijvende waarde! Voordat God Jood en Griek kan redden moet Hij verheerlijkt worden aan het kruis.
Dat is waarschijnlijk anders dan wat de Grieken verwachten. Het is nodig dat de graankorrel eerst moet sterven (Joh. 12:24). , ook wij moeten, in navolging van Yeshua, ons eigen leven afleggen en onze menselijke inspanningen loslaten, zodat God de gelegenheid krijgt door ons heen te werken in deze wereld. Zo zal ons leven vruchten voortbrengen tot verheerlijking van de Vader.
Johannes 12:27-31
27. Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit dit uur. Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen.
28. Vader, verheerlijk Uw Naam! Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken.
29. De menigte dan die daar stond en dit hoorde, zei dat er een donderslag geweest was. Anderen zeiden: Een engel heeft tot Hem gesproken.
30. Jezus antwoordde en zei: Niet voor Mij is deze stem er geweest, maar voor u.
31. Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buitengeworpen worden.
Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen......? Yeshua kent angsten en onzekerheid over wat Hem straks gaat overkomen. Moet Hij dan maar God vragen om Hem uit dit uur van beproeving te redden? Hij beantwoordt die retorische vraag zelf: "Hierom ben Ik juist in dit uur gekomen.
Vader, verheerlijk Uw Naam!".
Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken....... wat een heerlijke bemoediging van de Vader naar Zijn Zoon. Toch sprak God tot de mensen, zodat zij zouden begrijpen welk levensreddend offer werd voorbereid.
De omstanders merkten dat er hier iets gebeurde, maar konden het niet goed plaatsen. Sommigen noemden het een donderslag. De bijbel benoemt de donder als de stem van God (Job 37:2-5 - Psalm 29:3). Anderen dachten dat er een engel had gesproken.
Jezus antwoordde en zei: Niet voor Mij is deze stem er geweest, maar voor u....... Het hoogste doel van het offer van Yeshua is dat Gods heerlijkheid weer gaat oplichten over deze zondige wereld. Dat zal tot redding van Zijn schepselen zijn.
Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buitengeworpen worden. De dood van de Zoon zal de wereld vruchtbaar maken. Het betekent een bijzonder grote wending in het bestaan. Die verandering komt steeds dichterbij, maar is alleen mogelijk geworden doordat Yeshua Zijn leven als een Olah offer wijdde. De vorst van deze wereld wordt buitengeworpen. Voorlopig zal deze ons het leven moeilijk trachten te maken, maar heb goede moed, YESHUA heeft de wereld overwonnen ! (Johannes 16:33).

Ida