English & other languages: click here!

1 Timotheüs 3 - Vereisten voor opzieners en diakenen

Paulus beschrijft aan welke voorwaarden ouderlingen en diakenen van de gemeente moeten voldoen. Hij geeft ook criteria die gelden voor hun vrouwen.

Bij een taak in de gemeente van Christus behoren totaal andere voorwaarden dan die we gewend zijn in de wereld. Er is geen bepaalde opleiding voor nodig. Er hoeft ook niet gesolliciteerd te worden. Er bestaat geen arbeidscontract. Ook het ondertekenen van een kerkorde en het akkoord verklaren met belijdenisgeschriften is onbijbels. Zelfs de titel 'ambt', die volgens de beschrijving een openbare functie is, die enige vorm van gezag uitstraalt, is niet Bijbels. Maar wat dan wel vereist is, dat leert dit hoofdstuk.  

1 Timotheüs 3:1 Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.

Dit is een betrouwbaar woord....... deze uitdrukking die Paulus wel vaker gebruikt benadrukt dat het om een belangrijke boodschap gaat. Nu is er wel onzekerheid of deze uitdrukking nog bij het einde van hoofdstuk 2 behoort, het moederschap, of dat Paulus het verlangen naar een opzienerstaak zo belangrijk vindt. 

als iemand het verlangen heeft om opziener te zijn...... het woordje 'ambt' eruit gelaten, dat hoewel de HSV vertaling dat wel gebruikt, het niet in de grondtekst genoemd wordt. De Bijbelvertalingen, met uitzondering van de NBV, hebben het toegevoegd! Voor mijn gevoel wordt er door zo'n wereldse titel teveel gezag en eer aan toegekend. Dit valt ook onder de uitspraak van Yeshua: "want één is uw Meester en gij zijt allen broeders" (Mattheüs 23:7). 

Het verlangen om opziener te zijn moet wel uit Gods Geest komen. Het is al te vaak voorgekomen dat een dergelijk verlangen voortkwam uit het boven anderen willen staan, belangrijk te willen zijn en zelfs macht te willen uitoefenen. Zulke mensen beroepen zich onterecht op deze tekst en voelen zich daarin bevestigd in hun verlangen. Een verlangen kan ook ontstaan doordat men ziet dat de gemeente neigt af te wijken van de Bijbelse koers. Je zou het graag willen bijsturen. Het verlangen kan verder inhouden om ouderen en zieken te bezoeken en te bemoedigen. Hoewel je dit ook kunt doen als je geen oudste bent. 

dan begeert hij een voortreffelijk werk....... Geestelijk diensbaarheid in Gods gemeente heeft niets te maken met titels, eer en aanzien. Het is een kwestie van dienen, van werken!  Samen strijden met hen die onrecht is aangedaan. Degenen die gevallen waren in zonden te helpen opstaan. Yeshua zei: Als iemand de eerste wil zijn, moet hij de laatste van allen zijn en een dienaar van allen (Markus 9:35). Het is inderdaad voortreffelijk als je zo'n plaats in de gemeente wilt innemen op de manier waarop Yeshua is voorgegaan. Als je net als Yeshua, de wijsheid van God in je hebt om uit te delen.

1 Timotheüs 3:2-5 Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3. niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht. 4. Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid. 5. Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?

Een opziener nu moet onberispelijk zijn........ God heeft specifieke verwachtingen van opzieners in de gemeente.Zij mogen niet willekeurig worden gekozen, ook niet alleen omdat ze zich vrijwillig aanmelden, noch omdat zo'n functie aanzien geeft, zelfs niet omdat ze 'natuurlijke leiders' zijn. Het gaat ook niet aan om iemand te kiezen vanwege zijn talenten waarmee hij in de wereld succes heeft.

de man van één vrouw, beheerst, bezonnen..... aan zijn levenswandel moet te zien zijn dat Gods Woord de leidraad in zijn leven is. Hij heeft niet meer dan één vrouw en is daar trouw aan, heeft de gave van zelfbeheersing (Galaten 5:22); hij is wijs en bezonnen, omdat de wijsheid van God in zijn hart is uitgestort....... eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen...... hij gedraagt zich een kind van God waardig; hij verdiept zich in de noden van medegelovigen en is samen met zijn vrouw gastvrij (Romeinen 8:13); hij heeft bovendien de gave van de Heilige Geest om onderwijs te geven. Als gemeenteleden deze geestelijke en praktische gaven bij zo iemand opmerken zal dat meteen een innerlijke verbondenheid geven. Zo iemand is te vertrouwen.

niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst........ de eigenschappen die hier afgekeurd worden duiden op iemand bij wie de heiliging van de Heilige Geest nog niet voldoende heeft plaatsgevonden. Dat geldt ook voor strijdlust en geldzucht. Zulke mensen lijken ongelovig te zijn of hebben nog een weg te gaan om het beeld van Yeshua te vertonen. Men is nog niet geestelijk volwassen. 

Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis.......  als het thuis niet goed functioneert, dan zal het in de gemeente ook niet goed gaan. Het eigen gezin heeft de eerste prioriteit en behoort een goede basis te zijn voor hen die leiding geven in Gods huisgezin.  
zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid......... binnen het huisgezin lopen de emoties wel eens behoorlijk uit de hand. Het vereist wijsheid om alles weer in goede banen te leiden en waardig met elkaar om te gaan. 

1 Timotheüs 3:6-7 Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt. 7. Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.

Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt....... Iemand die nog maar kort geleden tot geloof is gekomen heeft nog een heleboel geesteljk voedsel nodig. Hij moet ook nog heel veel ervaren. Als je zo'n pas bekeerde meteen in een belangrijke positie plaatst is satan er als de kippen bij om daar misbruik te maken. De man gaat zich wat verbeelden. Laat zo iemand eerst maar een poos meelopen, zoals Timotheüs dat bij Paulus deed. 

Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders........ Mensen buiten de gemeente moeten met respect spreken over iemand die leiding geeft aan de gemeente. Zijn gedrag mag geen aanleiding geven tot spot en laster. Dat zou tot schade van de HEER van de gemeente zijn. Al die dingen kunnen een valstrik van satan zijn. 

1 Timotheüs 3:8-10 De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst, 9. en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten. 10. Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.

De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn........ In Handelingen 6:1-6, worden voor het eerst de diakenen genoemd. De apostelen hadden moeite om de dagelijkse hulp aan de weduwen te bieden en zo kwamen ze ertoe om mannen voor die taak in te zetten, die diakenen genoemd werden. 
Ze moeten ook eerbaar zijn...... dat betekent dat ze goed bekend staan. Niet met twee monden spreken..... dat is jezelf tegenspreken in verschillende situaties. Je past je uitspraak aan naar wat de ander wil horen en bent dus niet eerlijk. Dan ben je niet geschikt als diaken. Niet verzot zijn op veel wijn...... een alcoholist is evenmin geschikt als diaken en hetzelfde geldt voor hen die oneerlijke winsten maken.  

het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten....... kijk, dat is een prima voorwaarde om als diaken dienst te kunnen doen. Hij zal het vertrouwen winnen van hen die hulp nodig hebben en woord en wandel zal van zijn HEER getuigen.

Met het ‘geheimenis van het geloof’ wordt niet bedoeld dat het om een ‘geheimleer’ gaat. Hiermee wordt de inhoud van het Evangelie bedoeld (1 Korinthe 2:6-10). Dit Evangelie blijft onbegrijpelijk als de Heilige Geest ons niet de ogen daarvoor opent.

Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.......  Gods Woord geeft hiermee aan dat degenen die in aanmerking komen voor deze dienst van hulpverlening, eerst onderzocht moeten worden of zij wel voor dit werk geschikt zijn. Als ze, naar Bijbelse maatstaven, onberispelijk zijn kunnen ze tot deze dienst worden toegelaten. 

1 Timotheüs 3:11 De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn, geen kwaadspreeksters, beheerst, trouw in alles. edigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.

De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn......  in vers 11 wordt uitgegaan van vrouwen die diaken zijn. Als hier vrouwen van diakenen bedoeld zouden worden dan is het vreemd dat die eisen niet aan de echtgenotes van de opzieners gesteld worden. De grondtekst heeft het over vrouwen die diaken zijn. In sommige vertalingen is er (hun) aan toegevoegd, maar dat heeft Paukus niet in zijn brief geschreven. Een voorbeeld van een vrouwelijke diaken is Febe:

Romeinen 16:-2 En ik beveel u Febe, onze zuster, aan, die een dienares is van de gemeente die in Kenchreeën is, 2. opdat u haar ontvangt in de Heere op een wijze die de heiligen waardig is, en haar bijstaat in elke zaak waarin zij u nodig heeft, want ook zij heeft zelf bijstand verleend aan velen, ook aan mijzelf.

moeten evenzo eerbaar zijn......    d.w.z. respect hebben voor God en de mensen. Geen kwaadspreeksters...... In het Grieks staat er het woord 'diabolos' (Strong 1228). dus er staat eigenlijk dat ze geen 'duivels' mogen zijn. Een kwaadspreekster/duivel kan niet een door God geroepen dienares zijn. Zelfbeheersing en trouw zijn eigenschappen die opbuwend voor de gemeente zijn.

Dan gaat het in vers 12 en 13 over mannen die diaken zijn:

1 Timotheüs 3:12-13 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis. 13. Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.

in Evenals bij de oudsten vereist is, moeten ook de diakenen één vrouw hebben, het echtpaar moet goede leiding geven aan de kinderen en aan hun eigen huishouding.

Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus...... Hier wordt bedoeld dat de diakenen, (diakonēsantes = na gediend te hebben) een erepositie hebben verworven. Die beloning is niet na hun sterven, maar nu al. Juist door het geloofsrelatie met Yeshua de Messias,  ontvangen ze veel vrijmoedigheid. Het heeft waarschijnlijk betrekking op het verkondigen van Gods Woord (Hand. 4:29; 1 Thess. 2:2).

1 Timotheüs 3:14-15 Deze dingen schrijf ik u, in de hoop spoedig naar u toe te komen. 15. Maar voor het geval dat ik langer wegblijf, weet u nu hoe men zich moet gedragen in het huis van God, dat is de gemeente van de levende God, zuil en fundament van de waarheid.

Deze dingen schrijf ik u, in de hoop spoedig naar u toe te komen...... Paulus had deze zaken liever persoonlijk met Timotheüs besproken, maar hij kon nog niet komen. Daarom heeft hij dit maar schriftelijk doorgegeven. Hij verwacht op redelijke termijn terug te keren naar Efeze, waar hij Timotheüs had achtergelaten, toen hij zelf naar Macedonië vertrok (1 Tim. 1:3). De reis naar Korinthe ging ook meestal langs Macedonië. 
Maar voor het geval dat ik langer wegblijf....... in dat geval weten de Efeziërs alvast hoe ze zich in Gods huis moeten gedragen. De gemeente van Efeze was blijkbaar nog erg jong, omdat ze nog oudsten en diakenen moesten aanstellen. Er is wel verondersteld  dat deze brief aan het eind van Paulus bediening is geschreven, maar uit dit gegeven lijkt dat anders te liggen.
hoe men zich moet gedragen in het huis van God....... de gemeente wordt wel vaker "het Huis van God' genoemd (Heb. 3:6). Het gaat hier om het 'huisgezin van God'. De uitdrukking 'de levende God' is afkomstig uit het eerste testament:  Psalm 42:3 en Psalm 84:3, als tegenovergesteld aan de afgoden die niet kunnen horen en zien en geen bemoeienis met de mensen hebben.   

zuil en fundament van de waarheid....... dit is de titel die aan de Gemeente van God is gegeven waarmee ze tot instrument wordt gesteld om de waarheid, die Yeshua is, te verkondigen en uit te dragen.


HUISGEMEENTEN..... (uit allaboutgod.com)

De gemeente wordt het "huisgezin van God" genoemd (1 Timoteüs 3:15). Zij deelden de maaltijden met elkaar (Handelingen 2:46, 1 Korintiërs 11:20-21). Zij leefden en woonden samen (Handelingen 2:44-46) en als een gezin zorgden zij voor elkaar en hielden zij enorm van elkaar (1 Petrus 1:22). Het is dan ook niet verrassend dat de Nieuwtestamentische gemeentes gewoonlijk in de huizen van gelovigen bijeenkwamen.
Hier volgen enkele voorbeelden van huisgemeenten in het Nieuwe Testament:

  • Lydia's huis (Handelingen 16:40)
  • Een bovenkamer (Handelingen 20:8)
  • Het huis van Prisca en Aquila (Romeinen 16:3-5; 1 Korinthe 16:19)
  • Nymfa's huis in Laodicea (Kolossenzen 4:15)
  • Archippus' huis (Filemon 2)

In deze eindtijd gebeurt het door allerlei omstandigheden veel vaker,, dat gelovigen niet meer in georganiseerd kerkverband bij elkaar komen, maar in kleinere groepjes. Naarmate de verdrukking gaat toenemen zal ook deze manier van samenkomen toenemen. De eisen die in dit hoofdstuk aan de oudsten en diakenen worden gesteld, zijn dan ook steeds meer - voor zover mogelijk - van toepassing op ieder lid afzonderlijk. 

1 Timotheüs 3:16 En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht........  eerst maar eens opgezocht wat de betekenis is van het woord 'godsvrucht':
"Het Griekse woord eu-sebia is opgebouwd uit twee woorden: eu betekent goed en het woord sebeia betekent verering. Eusebia is dus letterlijk: goede verering. Goede verering is God als GOD vereren en Hem de plek geven die Hem toekomt. God als God verheerlijken en danken (Rom.1:21). Hij is de Schepper, Plaatser en Beschikker van alles.
Godsvrucht heeft dus te maken met een juist beeld van God en daarom is het belangrijk dat wij uit de Schrift leren wie Hij is." (Gezonde woorden)
Iedere gelovige die de begeerte heeft om God te vereren op de manier die God ons zelf in de Bijbel leert, zal hebben gemerkt deze houding iets is gaan uitwerken in zijn hart, in zijn omstandigheden, in zijn kijk op de dingen om hem heen en in de wereld. Dat is de geheime werking van Gods Heilige Geest in ons. Dat wordt heel duidelijk uitgedrukt in  

Galaten 2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.

Dan volgt er een samenvatting van wie Yeshua is in zes korte zinnen. De cadans in de oorspronkelijk Griekse zinnen zou kunnen wijzen op een lofgezang in de gemeente van Efeze:

God is geopenbaard in het vlees.........

YHWH werd mens in Zijn Zoon  (vlees =  menselijkheid)

is gerechtvaardigd in de Geest.......

niet in de zin dat Hij eens zondig was maar rechtvaardig gemaakt, maar in de zin dat door de Heilige Geest werd verklaard dat Hij was wat Hij altijd was: volledig gerechtvaardigd voor de Vader.  Deze verklaring werd afgelegd bij Zijn doop (Mattheüs 3:16) en bij Zijn opstanding (1 Petrus 3:18; Handelingen 2:32-33)

is verschenen aan de engelen......

Er waren veel gevallen waarin Yeshua door engelen werd gezien (Marcus 1:13; Lukas 22:41-43), en vooral bij de opstanding (Mattheüs 28:2-7).

is gepredikt onder de heidenen.....

Dat werd vooral door Paulus gedaan, maar ook door Timotheüs en Barnabas,

is geloofd in de wereld

Dit herinnert ons aan Yeshua's hemelvaart (Lucas 24:51), Zijn volbrachte werk voor ons (Hebreeën 1:3) en Zijn huidige voorbede voor ons (1 Johannes 2:1).

Ida