English & other languages: click here!
Galaten 5 - De Geest tegen het vlees

- Vrijheid in Christus (vers 1–6)
- Paulus roept op om standvastig te blijven in de vrijheid die Christus heeft gegeven.
- Hij waarschuwt tegen het terugkeren naar de besnijdenis als middel tot rechtvaardiging.
- Geloof dat werkt door liefde is wat telt, niet uiterlijke religieuze rituelen.
- Waarschuwing tegen valse leraren (vers 7–12)
- De Galaten worden aangespoord om zich niet te laten misleiden.
- Paulus benadrukt dat een klein beetje verkeerde leer (zoals wetticisme) het hele geloof kan besmetten.
- Hij spreekt zich fel uit tegen degenen die verwarring zaaien.
- Leven in liefde en vrijheid (vers 13–15)
- Vrijheid mag niet leiden tot egoïsme, maar moet gebruikt worden om elkaar in liefde te dienen.
- Liefde is de vervulling van de wet.
- Wandelen door de Geest (vers 16–26)
- Paulus beschrijft de strijd tussen het vlees (zondige natuur) en de Geest.
- Hij somt de werken van het vlees op (zoals haat, jaloezie, losbandigheid) en waarschuwt dat wie daarin leeft, Gods koninkrijk niet zal erven.
- Daartegenover staan de vruchten van de Geest: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
- Wie Christus toebehoort, heeft het vlees gekruisigd en leeft geleid door de Geest.
1. Vrijheid in Christus (vers 1–6)
Galaten 5:1-6
1. Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
2. Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn.
3. En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
4. U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen.
5. Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de hoop van de gerechtigheid.
6. In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is.
Galaten 5:1-6 - Is de Wet van God "Gebondenheid" of "Vrijheid?" (In verband met een juiste formulering hier en daar gebruik gemaakt van informatie 119 Ministries)
Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft....... De vrijheid waarvoor Christus ons heeft bevrijd, is het onderwerp van dit hele hoofdstuk. Deze vrijheid bestaat uit een leven van hoop, gerechtigheid, geloof, trouw en liefde en brengt goede vrucht voort (vs. 22-23) omdat het bekrachtigd wordt door de inwonende Heilige Geest, waarbij de oude natuur gedood is (vs. 5:25)
en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten..........Sommige mensen proberen deze teksten te gebruiken om ons wijs te maken dat Paulus het naleven van de Wet van God vergeleek met slavernij.
Op het eerste gezicht lijkt de vraag boven dit gedeelte misschien belachelijk. Zou God ons "gebondenheid" hebben gegeven en dan vervolgens verklaren dat als we gehoorzamen zijn aan deze "gebondenheid" we gezegend zullen worden, en als we ongehoorzaam zijn aan deze "gebondenheid" we onder de vloek van een tweede dood vallen (Deuteronomium 11:26-29)? Vinden we ook maar één vers in de hele Schrift waar staat dat de Wet van God gebondenheid is? Nee, dat vinden we niet. In feite vinden we het tegenovergestelde.

Sommigen hebben zelfs beweerd dat je uit de genade bent gevallen als je de Wet van God blijft volgen, nadat je de Messias hebt leren kennen. Maar die uitleg is onmogelijk in het licht van alles wat we hebben geleerd over hoe Paulus dacht over de Wet. Als de Wet van God inderdaad slavernij zou zijn, waarom bleef Paulus die dan naleven en onderwijzen? Waarom liet Paulus Timotheüs besnijden in Handelingen 16:3? De traditionele interpretatie past gewoon niet als we al het bewijs onderzoeken.
Het gaat hier opnieuw om de rituele bekering tot het Judaïsme en de besnijdenis als een voorwaarde voor je redding. Dat is waar Paulus hier tegenin ging. Als je de mensen de tirannie leert van steeds meer te moeten doen om Gods redding te verkrijgen dan breng je mensen inderdaad in slavernij en zorg je ervoor dat ze geen deel hebben aan de genade. Het feit dat Paulus ageert tegen redding op grond van werken die je zelf doet, wordt duidelijk in vers 4:
Galaten 5:4 U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen.
Yeshua wist dat Zijn volk door de Farizeeën geknecht werd door de wet en Paulus ging voor zijjn bekering de mensen straffen die daar tegenin gingen. Hij wist nu heel goed waar de oorzaak van het verschil lag. God had hem dat uiterst duidelijk gemaakt. Yeshua had ook over een juk, gesproken, maar dat is het lichte juk dat in vrijheid gedragen kan worden:
Mattheüs 11:28-30
'Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Het probleem was dat valse leraren zeiden dat men 'gerechtvaardigd kon worden door de Wet'. Ze leerden dat de genade van God verdiend kon worden door rituele bekering. Nogmaals, het probleem was het misbruiken van de Wet van God, niet van de Wet van God zelf. De wet is heilig, en rechtvaardig, en goed (Rom. 7:12). .
ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn........ wie rechtvaardiging zoekt door wat hij zelf voor elkaar krijgt hoeft niet bij Christus aan te kloppen. Hij heeft het al gedaan voor wie geloven, alles is vergeven en vergeten door het aannemen van Zijn offer, Je laten besnijden betekent dan dat er toch iets van jezelf bij gedaan moet worden.
dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden....... als je de hele wet zou kunnen houden zou je rechtvaardig zijn, maar dat kunnen wij mensen niet. Dus alleen besnijdenis is niet genoeg, dan moet je maar proberen alle wetten punctueel uit te voeren. Er was maar één Mens die dat kon. Die Mens, Gods Zoon, was vol van liefde en geloof, van rechtvaardigheid en trouw en Hij wil ons daarin doen delen. Gratis en voor niets. Besnijdenis was in Israël het teken dat je deel uit maakte van Gods Verbondsvolk. Maar gelovigen uit de heidenen behoren alleen in Christus tot het ware Israël. Je hoeft je niet te bekeren tot het Judaïsme.
Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de hoop van de gerechtigheid.......zij die in de Geest wandelen, verwachten de gerechtigheid door geloof; zij proberen die niet teverdienendoor goede werken te doen. Niemand is een wetticist door de Geest. Waarbij ik wil opmerken dat sommge mensen dit begrijpen alsof je het Woord niet meer zo nodig hebt. Gods Geest bevestigt het Woord, brengt het in herinnering. brengt de woorden van Yeshua naar voren. Als je niet die restrictie maakt kun je je eigen geest laten beïnvloeden door geesten die zich als betrouwbare informanten aandienen, maar je op sluwe manier van God en Zijn Woord vervreemden, terwijl je denkt dat je bovennatuurlijk begiftigd wordt. Wat de Geest zegt moet altijd overeenkomen met, of bevestigd worden door Gods Woord!
In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn..... als iemand zijn leven in handen van Yeshua de Messias heeft gegeven, dan doet het er niet meer toe of iemand besneden of onbesneden is. Daarom moeten nieuwe gelovigen daarvan afzien. Zo'n handeling beeldt uit dat men aan Christus niet genoeg heeft, maar dat men zelf ook wat moet doen. Ze zijn al geënt op de beloften aan Abraham (Galaten 3:29). We leven uit geloof dat uit de liefde werkzaam is. Goede werken zullen alleen waardevol zijn als ze uit liefde tot God gedaan worden. Een liefde die de vrucht is van de Heilige Geest die in ons werkt. Daarmee verheerlijken wij de Vader en de Zoon.

Paulus verzekert de gelovigen op 3 plaatsen dat besneden zijn of onbesneden zijn niets uitmaakt in Christus (2 Kor. 7:19; Galaten 3:28; Galaten 6:15). De valse broeders zeggen dat omdat ze vinden dat de bekeerlingen Judaïsten moeten worden en zich moeten aansluiten bij het Jodendom, dat heel veel onbijbelse elementen bevat. Dat laatste kun je ook van kerken en religieuze genootschappen zeggen. Voor een gelovige uit onze cultuur is het ook geen voorwaarde om lid van een kerk te zijn. Die organisatorische ledenlijsten komen niet overeen met de namen die in het Boek des Levens geschreven staan. We laten ons bouwen tot een tempel in de Geest waar iedere gelovige een 'levende steen' is (1 Petrus 2:5). Het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen...... (Galaten 3:26).
2. Waarschuwing tegen valse leraren (vers 7–12)
Galaten 5:7-12
7. U liep zo goed; wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven gehoorzamen?
8. Deze overreding is niet afkomstig van Hem Die u roept.
9. Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg.
10. Ik vertrouw van u in de Heere dat u niet anders gezind zult zijn; maar hij die u in verwarring brengt, zal het oordeel dragen, wie hij ook is.
11. Maar ik, broeders, als ik nog de besnijdenis verkondig, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het struikelblok van het kruis tenietgedaan.
12. Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden!
U liep zo goed........ Wat had Paulus een goede herinnering aan de gemeente in Galatië. De eerste keer toen hij er kwam was hij door de bevolking gestenigd en maar amper aan de dood ontsnapt. Maar bij deze gemeente kreeg hij later zo'n ingang bij het verkondigen van het evangelie. Hij had het, ondanks zijn verwondingen, als een geheiligd samenzijn ervaren.
wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven gehoorzamen........? Het is ons in de vorige hoofdstukken al duidelijk geworden, het waren voornamelijk 'de valse broeders' uit Juda die met vriendelijke woorden de besnijdenis opdrongen aan deze jonge gemeente.
Deze overreding is niet afkomstig van Hem Die u roept........ Nee dat is duidelijk. De mannen die hen in verwarring brachten, werden door satan ingezet om Gods werk te saboteren.
Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg......... Chametz, "zuurdesem" (gist), is bekend bij Joden van het Pesach-ritueel; hier bedoelt Paulus het als een beeld dat de zonde de gehele gemeenschap kan besmetten, zoals gist het hele deeg doortrekt. Wij kennen het spreekwoord "één rotte appel in de mand, maakt het hele fruit tot schand".
Ik vertrouw van u in de Heere dat u niet anders gezind zult zijn.......Paulus hoopt van harte dat de schade beperkt zal zijn., want als zij blijven vasthouden aan de Heere, dan moet het hen toch duidelijk zijn dat dit een satanische aanval is.
maar hij die u in verwarring brengt, zal het oordeel dragen, wie hij ook is....... degenen die zich ervoor lenen om anderen het heil van Christus te ontnemen, zullen het oordeel niet ontgaan.
Als ik nog de besnijdenis verkondig, waarom word ik dan nog vervolgd.......? Paulus maakt duidelijk dat hij de noodzaak van de besnijdenis niet langer predikt. Het feit dat hij vervolgd wordt door de judaïsten is daar voldoende bewijs van. In plaats daarvan draagt Paulus trots de littekens van Yeshua in zijn lichaam.
Dan is immers het struikelblok van het kruis tenietgedaan...... als Paulus nog de besnijdenis zou prediken was het struikelblok van het kruis van zijn kracht beroofd. Het Griekse woord voor tenietgedaan 'kat-argeo' betekent ‘krachteloos maken’. Het kruis opzij schuiven, betekent dat je het van zijn kracht berooft.
Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden...... ! De Bijbelleraar Dr. Henry Morris schreef hierover: "Heilige castratie was bekend bij burgers van de oude wereld; het werd veelvuldig beoefend door heidense priesters van de culten in de regio Galatië. Paulus' idee hier is ongeveer als volgt: "Als besnijdenis je rechtvaardigt, waarom doe je dan niet zoals de heidense priesters: ga helemaal los en castreer jezelf?" Morris merkt terecht op: "Dit was iets vreselijks om te wensen, maar de leer was ook iets vreselijks om jonge christenen aan te doen."
3. Leven in liefde en vrijheid (vers 13–15)

Galaten 5:13-15
13. Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
14. Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
15. Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt.
U bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees....... Vrijheid wordt zo verschillend ingevuld. Vrijheid zoals de 'vleselijke' (wereldse) mens het ziet is: onbelemmerd te kunnen doen wat je graag wilt. Maar een gelovige, die zijn hart in handen van Yeshua heeft gelegd, wil alleen maar doen wat God behaagt. Hij vertrouwt zijn Schepper en weet dat Hem het goede, volkomene voor ogen staat. Dat maakt je vrij van alle machten die je willen aanvallen en verleiden tot zonde. Dat maakt dat je ieder recht in de ogen kunt kijken. Yeshua leeft in hem (door Zijn Geest) (Galaten 2:20-21).
alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees...... als er aardige mensen komen die je overhalen om het Judaïstische wetticisme, met name de besnijdenis als onmisbaar voor je geloof te accepteren, heb je niet meer de vrijheid om hier zonder meer in mee te gaan. Je leven heb je in handen van Christus gegeven en je deelt in Zijn besnijdenis. Zulke voorstellen moet je eerst met Hem bespreken, aan Hem voorleggen. Misschien weet je zelfs al wat Christus van je vraagt. Dan moet je hierin niet meegaan. Je bent vrij om "nee" te zeggen als dat nodig is, ook al is er zo'n vriendelijke druk om dit te doen. Dan handel je weer vanuit je vleselijk denken. Met "het vlees" bedoelt men een leven los van God, waarbij alles om het lichamelijke gaat, of om de pleziertjes en uitdagingen die de wereld biedt, maar ook onbijbelse verleiding vanuit religie.
dien elkaar door de liefde....... ook "nee" zeggen tegen iets of iemand wat niet overeenkomstig Gods wil is, is liefde. Dit komt voort uit liefde tot God, maar ook tot degene die je aanspreekt, die daardoor bepaald wordt bij zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van God. De Galaten moeten ook nadenken over wat Paulus, de door God aangestelde apostel voor de heidenen, hierover gezegd had. De onderlinge liefdeband in Christus, die daardoor ontstaan was, moest niet verbroken worden door tegen Gods wil in te gaan.
de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf......... Een gelovige die zijn hart aan Christus heeft gegeven en die vol is met de liefde van God en die door deze liefde geleid wordt, is vrij om alles voor zijn naaste te doen wat zijn hart begeert. Daarom verbindt God in de wet de liefde tot de mens, aan de liefde tot God. Yeshua herhaalt dat in Mattheüs 22:37–39. Daarom alleen verbindt Paulus deze liefde met vrijheid. Net zo als Jakobus, die deze wet van de liefde tweemaal de wet van de vrijheid noemt (Jak. 1:25; Jak. 2:16).

Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt........ Paulus vergelijkt onrust binnen de gemeente met het gedrag van een roedel wilde dieren. Het is te hopen dat de situatie nog niet zo uit de hand is gelopen. Maar die kans bestaat wel. Een vermaning als "Pas op...!" is dan zeker op zijn plaats. Dat zou dan een echt vleselijke ontwikkeling zijn, die niet past in een gemeente van Christus.
4. Wandelen door de Geest
Galaten 5:16-18
16. Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17. Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18. Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen....... eigenlijk is dit hetzelfde als wat ik over de liefde schreef die de Heilige Geest in ons hart werkt. Dan ontstaat er in ons een weerstand tegen het vleselijk denken en handelen, wat anderen niet altijd van ons begrijpen. Ook is het mogelijk om als gelovige even de Heilige Geest in de wachtstand te zetten, omdat er toch nog dat beetje zuurdesem in ons aanwezig is. Dan bedroeven we de Heilige Geest en het is te hopen dat wij dan ook die droefheid gaan voelen en ermee naar het kruis gaan. Maar als we "in de Geest wandelen", d.w.z. gericht zijn op Yeshua, dan zal ons denken en handelen daaarmee in overeenstemming zijn.

Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in.......... wat Paulus hier schrijft heeft raakvlakken met Rom. 8:5-9 (trouwens het hele gedeelte spreekt daarover). Het vlees wordt in sommige vertalingen "de oude mens" of "onze oude natuur" genoemd. De begeerte die in de mens van nature op komt gaat tegen de Geest in. Bij bekering tot Christus draait dat om. Je gaat, als het goed is, nu verlangen naar wat God je wil geven. Je kunt begrijpen dat dit gaat botsen in je relaties, net zo als het ging botsen tussen Yeshua en de Farizeeën, al waren ze nog zo godsdienstig. Juist religie, op welk gebied ook, kan zoveel verleiding en dwaalleer bevatten dat we ons er beter los van kunnen maken. Dat is hier in Galatië ook het geval. Daar wilde men de jonge gemeente binden aan wetten, inzonderheid de besnijdenis, "opdatzij op uw vlees roem kunnen dragen en ze houden zelf niet eens de wet" zegt Paulus in Galaten 6:12-13.
Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet......
Gaat "de Wet van God" in tegen de "Geest van God?"
Als Paulus in Galaten 5:18 zegt: "Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet", nemen sommigen aan dat dit betekent dat de Geest en de Wet van God met elkaar in strijd zijn. Het tegenovergestelde is juist het geval. De Heilige Geest leidt ons tot gehoorzaamheid aan de Wet van God (Romeinen 8). Dus wat bedoelt Paulus hier? Aangezien wandelen naar de Geest haaks staat op het wandelen naar het vlees (Galaten 5:19-21), kunnen we begrijpen dat wandelen naar de Geest betekent dat we doen wat God behaagt: goede vruchten voortbrengen (Galaten 5:22-23).
Wandelen naar het vlees is kenmerkend voor degenen die "onder de wet" zijn - dat wil zeggen, onder de straf van de Wet. Degenen die de Messias niet hebben aangenomen en daarom niet wandelen naar de Geest, wandelen volgens hun vleselijke verlangens, zonder rekening te houden met de geboden van God. Let op wat Paulus in de brief aan de Romeinen zegt:
Romeinen 8:7 Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
De wet is immers geestelijk!
Romeinen 7:14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Ons vlees is in strijd met de geestelijke zaken, waaronder de Wet van God. Galaten 5:18 spreekt dus niet over de Wet van God, maar tegen
de vleselijke denkwijze die tegen de Wet van God ingaat. Want als het denken van het vlees vijandschap tegen God is, is er geen onderwerping aan de wet van God. Dan geldt het tegenovergestelde: Het denken van de Geest onderwerpt zich juist aan Gods wet en dat betekent de uitdrukking "onder de wet"! Ik moet zeggen dat dit ook bij mij moest landen, want ik had voor 'onder de wet' altijd de betekenis van "slavernij onder de wet" in gedachten (Ida). Ik leef in vrijheid onder de wet van God, want Yeshua heeft me vrijgekocht van de vloek van de wet (Rom. 8:2). Dit lijkt me erg belangrijk en daarom heb ik dit deel van de tekst een andere kleur gegeven.
Er volgt nog één hoofdstuk van de brief aan de Galaten die we samen doornemen. Geve YAHWEH ons allen de wijsheid om deze dingen te verstaan uit het Woord zelf. Vraag om wijsheid van de Geest. Er is over Gods Wet zoveel misinformatie gegeven door menselijke instituten en hun leiders.


Link om bovenstaande video te bekijken
Galaten 5:19-26
19. Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20. afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21. jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
DE VRUCHTEN VAN DE GEEST
22. De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23. Daartegen richt de wet zich niet.
24. Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26. Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.

Ida