English & other languages: click here!
Parasha Tol'dot - index
Ontleend aan de Parasha studie van Tony Robinson te vinden op Messiaans Levend Water, klikken op parashats → vertalingen T. Robinson en vervolgens op Toldot. Het is een document van 15 pagina's. Wat hier beschreven is begint bij pagina 6.
Ik probeer met eigen woorden een gedeelte over de uitleg van Tony Robinson over deze parasha weer te geven. Het Toragedeelte van deze week begint in vers 25 met de geboorte van Ezau: “De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard” (Genesis 25:25). “ Vervolgens lezen we in vers 26 van Jakob: “Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield”. We zien in de levens van deze tweeling geen symmetrie (overeenkomsten) en dat begint al bij de geboorte. Van Ezau wordt iets over zijn uiterlijk verteld en bij Jakob over zijn handeling.
Tony Robinson wil juist letten op datgene wat de symmetrie verbreekt: dus gaan we letten op de verschillen en contrasten. Die verschillen werden al door YHWH aangegeven vóór de geboorte:
Genesis 25:23: “Twee volken zijn in uw schoot, en twee natiën zullen zich scheiden uit uw lichaam;
de ene natie zal sterker zijn dan de andere, en de oudste zal de jongste dienstbaar wezen.”
Volgens vers 22 waren de kinderen al in de baarmoeder met elkaar aan het vechten en dat was heel moeilijk voor moeder Rebekka. Als God zegt dat de macht van het ene volk op het andere zal overgaan en dat het ene volk het andere zal dienen, dan is dit al een sterke aanduiding voor conflicten in de toekomst.
Deze teksten bewijzen dat de gebeurtenissen van de aartsvaders en aartsmoeders profetische aanwijzingen zijn van toekomstige gebeurtenissen in het leven van hun nakomelingen.
Ezau wordt gekenmerkt door zijn vleselijke kenmerken, terwijl Jakob gekenmerkt wordt door zijn innerlijk streven, wil en verlangen!
Ezau werd een man ervaren in de jacht, een man van het veld en Jakob wordt echter omschreven als een oprecht man, die in tenten woonde. “In tenten wonen”, is een uitdrukking die gebruikt wordt om aan te duiden dat Jakob een herder was. Ezau wordt uitsluitend gekenmerkt door zijn beroep, terwijl Jakob’s beschrijving een element van geestelijk inzicht heeft, want “een oprecht man” is een geestelijk kenmerk. Net als Kaïn een landbouwer was die vruchten van de grond bracht, zo deed ook Ezau. Net als Abel een herder was die van zijn eerstelingen bracht, zo deed ook Jakob.
Tony Robinson heeft ook van eerder vermelde Bijbelse personen vergelijkingen gemaakt. Hij noemt dat “thematische connectie”, waardoor we een beeld geschilderd krijgen van het morele karakter van Ezau, dat overeenkomt met dat van Kaïn, en dat van Jakob dat gelijk is aan dat van Abel!
De man van de jacht (Ezau) is geïnteresseerd in de dieren om ze te kunnen doden. De herder is geïnteresseerd in de dieren om voor ze te kunnen zorgen! Hiermee is de symmetrie verbroken.
We zien dit door de hele geschiedenis heen. Het is nog steeds het nageslacht van Ezau dat tegenover dat van Jakob staat. Het zijn elkaars tegenpolen, ook in onze tijd.
Parasha Tol'dot - פָּרָשָׁה תּוֺלְדִת tol'dot = afstammelingen
Genesis 25:19 – 28:9
Maleachi 1:1 – 2:7
Romeinen 9:1-13
Parasha Tol'dot - פָּרָשָׁה תּוֺלְדִת tol'dot = afstammelingen
Genesis (Bereshit) 25:19
Dit zijn de tol'dot תּוֺלְדִת afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
toldot uitspreken met tolₑdot (hele korte ₑ)